Sunset Park

2010
)

Auster bør nydes med måde – anmeldelse af Sunset Park

13.Feb.11

Ung desillusioneret mand i kærlighedsforhold til en mindreårig og tvinges på flugt til et kollektiv i New York. Lyder det Auster’sk? Meget Auster’sk i min optik; derfor bør Auster nydes med måde.

Miles Heller er 28 år gammel og søn af en forelægger og en skuespillerinde. Han har brudt med sine forældre og er rejst til Florida, hvor han arbejder med rydning af de huse, som er blevet forladt som følge af det finacielle kollaps i 2008. Her møder Miles Pilar Sanchez, en 17-årig skolepige af cubansk oprindelse, og de forelsker sig hovedkulds i hinanden – i skjul; opdages deres forhold kan Miles blive straffet. Dette udnytter Pilars søster, der med sin viden forsøger at afpresse Miles. Efter en voldelig episode flygter Miles tilbage til New York for at ”forsvinde” dér indtil Pilar’s 18-års fødselsdag. Her havner Miles i et kollektiv i bydelen Sunset Park og der følger en munter periode, hvor Miles mander sig op til at genetablere kontakten til sine forældre. Auster formår gennem denne ellers harmoniske stund at holde spændingen i sin historie indtil Miles’ livsbane igen skifter retning – igen som følge af vold.

Historien fortælles gennem mange forskellige synsvinkler og med denne teknik giver Auster alle karaktererne liv ved at lade læseren vide hvilken historie de hver især bringer med sig. Som andre af Austers romaner er denne også et broget kludetæppe af skæbnefortællinger. På mange måder er Sunset Park en helt klassisk Auster-roman; der beskrives undervejs en film som ”limer” personernes skæbner sammen, vi hører lidt om afgørende baseball-spillere og –kampe, hovedpersonen, oftest med baggrund indenfor litteraturen eller kunsten, er/bliver en mand på flugt som render ind i en række skæve eksistenser, gerne med en iboende tvivl mht. seksuelle præferencer. Og som i øvrigt tit tryllebindes af hovedpersonens uudgrundelige blik (”uudgrundeligt” er absolut det mest Auster’ske ord jeg kender!). Hvad adskiller denne roman fra Austers øvrige er at han her pludselig leger med sætningslængden, der somme tider tager form af overordentligt lange opremsninger. Det synes jeg er ærgerligt, fordi jeg netop har været meget begejstret for sproget der plejer at være stykket sammen af lækre stramme sætningskonstruktioner, hvor hvert ord har en helt specifik funktion og kun svært kan erstattes. Det signalerer at forfatteren har en klar idé om hvor han vil hen med sin historie – et tema som Auster også behandler i bogen Rejser i Skriptoriet.

Flere af de temaer som optræder i romanen er også gamle kendinge fra andre Auster romaner. Helt centralt er relationen mellem Miles og hans far. Dette tema giver romanen en undertone af melankoli som Auster gang på gang leverer og som man som læser kan nyde fordi den bunder i stor kærlighed mellem figurerne. I dette tilfælde krydres temaet om far-søn-relationen med dilemmaer omkring tilgivelse som giver interessant twist. Også den uvisse slutning bliver bragt i spil. Dog behandler Auster temaerne i Sunset Park i en mindre fatalistisk tone end i andre af hans romaner. I kraft af den kaleidoskopiske fortællestil, muliggør han at karaktererne giver udtryk for forskellige perspektiver på den historie som han beretter. I forhold til hans andre romaner synes jeg at der er ret stor overensstemmelse mellem de perspektiver eller virkeligheder der redegøres for i Sunset Park. Derfor er romanen heller ikke helt så dynamisk og potent som flere af hans andre romaner. Men det er stadig ganske god underholdning.

Min tøvende anbefaling af Sunset Park hænger nok sammen med, at jeg efterhånden har læst de fleste af hans romaner og synes at jeg tidligere har haft større læseoplevelser med Auster. For et par måneder siden læste jeg hans Hand to Mouth, hvori han fortæller om sin opvækst og det nådesløse liv som ung forfatter. Den var jeg virkelig begejstret for! Alene det faktum at han lader til at have mødt mange af de karakterer som der optræder i hans romaner fascinerede mig. Austers figurer går jo gerne igen – selv navne bliver af og til genbrugt, så man sidder med en fornemmelse af allerede at kende figurerne som de præsenteres. Derfor har jeg fået oplevelsen at  hele hans forfatterskab i virkeligheden er én lang beskrivelse af hans univers (og lidt af konen Siri Hustvedts), som han af praktiske årsager har været nødt til at dele op i enkelte romaner. Hand to Mouth blev for mig en stor læseoplevelse som varmt kan anbefales Auster-fans. Men så var forventningerne til Sunset Park jo også skruet op. Og så der skal nok gå lidt tid inden jeg igen læser Auster. Han er fantastisk - men skal nydes med måde.

Per Kofod
Jørgen Nielsen
28515138