Brokeback Mountain

2011
)

Brokeback Mountain af Annie Proulx

27 jun.11

Fornem amerikansk novellekunst langt fra Manhattan.

Den prisbelønnede amerikanske forfatter Annie Proulx præsenterer autentiske, rørende og barske fortællinger fra et øde stykke af USA. ’Brokeback Mountain’ består af 11 historier – alle med baggrund i staten Wyomings imponerende landskab og det traditionelle cowboy-erhverv.

Annie Proulx er i Danmark mest kendt som forfatter til ’Sidste nyt fra havnen’ og til novellen ’Brokeback Mountain’ – begge filmatiseret med ros og priser til følge. Sidstnævnte novelle vakte en del opmærksomhed på grund af beskrivelsen af det homoseksuelle forhold mellem de to cowboys, Ennis Del Mar og Jack Twist. Selv om man har set filmen, er novellen en udsøgt fornøjelse at læse.

Det er dog ikke kun titelnovellen der fortjener opmærksomhed i denne novellesamling. Alle 11 historier udgør hver for sig og ikke mindst tilsammen fine portrætter og beskrivelser af en kultur og en tidslomme i amerikansk historie, der langsomt forsvinder. Det moderne samfund presser på med teknologi og en servicekultur, der efterlader cowboykulturen uden reelle modtræk.

Proulx beskriver kompromisløst og usentimentalt vilkårene for den lille mand i den barske natur. Det fortælles på fornemste vis i novellen 'I sølet', hvor rodeorytteren Diamond Felts forsøger at vinde penge og anerkendelse i manegen – ikke uden skrammer skal det siges. Personerne i novellerne kryber ind under huden under læsningen, og en fornemmelse af at ikke et ord er overflødigt eller tilfældigt, er til stede hele tiden.

’Brokeback Mountain’ er novellekunst på højt niveau. Annie Proulx tilfører sine noveller strejf af minimalisme, hvilket fik mig til at tænke på Raymond Carver og Richard Ford under læsningen.

Klim
Ninna Brenøe