Anne Franks Dagbog - graphic novel

2019
)

Anne Franks Dagbog - graphic novel af Ari Folman

20 sep.19

Særdeles smuk og vellykket tegnet gengivelse af Anne Franks berømte dagbog.

Nogle historier fortælles fra generation til generation. Nogle af de historier vi læser, efterlader så dybe aftryk, at de altid vil stå levende i vores hukommelse. Sådan en historie fortalte 13- årige Anne Frank. Hendes dagbog er kendt af de fleste. I bogform er den oversat til 60 sprog og viser os hverdagen som jødisk flygtning under 2. Verdenskrig og nazisternes jødeforfølgelse, skildret af den 13-årige pige Anne Frank.

Anne Franks dagbog strakte sig over en toårig periode og beskrev den tid, hvor hun sammen med sine forældre, sin ældre søster og yderligere fire mennesker boede gemt i et baghus i Amsterdam, indtil de alle blev arresterede. Det var umenneskeligt at leve med frygten for at blive opdaget hele tiden og samtidig leve så tæt sammen.

Efter familiens arrestation blev Annes efterladte papirer og familiebilleder samlet sammen af en ven af familien, Miep Gies, som også var et af de mennesker, der bragte familien mad og andre fornødenheder, mens de boede i baghuset. Det hele blev overdraget til hendes far, da han som det eneste familiemedlem kom tilbage fra Auschwitz. Anne selv døde af sult og udmattelse som 15-årig i Bergen-Belsen. Hun drømte om at blive forfatter og bla. derfor, kæmpede hendes far hårdt for, at dagbogen skulle blive udgivet. Dagbogen er, udover at være en historisk selvbiografi, også en ’coming of age’ fortælling, som beskriver teenagetanker, drømme og håb.

Forfatteren Ari Folman er søn af forældre, der selv ankom til Auschwitz, samme dag som familien Frank, og han har følt et stærkt behov for at skabe denne bog. Hans fortælling er tro mod originalen, og han har tilføjet nogle dialoger og drømme, der forklarer og skaber nuancer ift. kompleksiteten af de indbyrdes forhold, der opstod i de mange måneder i baghuset.

David Polonskys smukke illustrationer er virkelig detaljerede, udtryksfulde og ekspanderer historien ved at udfylde eventuelle forståelseshuller fra teksten og skabe en forståelsessammenhæng ift. Annes liv i samspil med resten af verden.

Sammen har de to skabere af denne bog også tilføjet strejf af humor, både i måden hvorpå Anne ser de mennesker, hun lever sammen med, men også i andre hverdagssituationer, hvor Anne f.eks. giver slanketips: ”Bare flyt ind i Baghuset, så taber du dig” og under en middag, hvor de forskellige beboere er afbilledet som hver sit dyr. På en side vises Annes frustrerede tanker, som om hun var figuren på Edward Munchs ‘Skriget’. Det er virkeligt godt uden at gå på kompromis med originaliteten og alvoren i fortællingen. En særdeles vellykket udgivelse, som kan læses af børn fra ca. ti år, men i høj grad også kan anbefales til voksne læsere.

David Polonsky
9788711904770
160