2024
)

Ungeanmeldelse

‘Mere er aldrig nok’ er en selvhjælpsbog, hvor forfatteren formår at vise sine egne sårbarheder samtidig med, at han sætter fokus på den antikke filosofi, som en guide til at leve et lykkeligt liv.

Bogen er to verdener, der mødes. To verdener, som er utrolig forskellige, men samtidig ens.

Vi har det antikke Grækenland, der møder det moderne Danmark. De antikke filosoffers tanker om, hvordan man lever et lykkeligt liv overfor forfatterens egne erfaringer og uperfektheder.

Dette samspil mellem det antikke Grækenland og forfatterens erfaringer fungerer utrolig godt i den første halvdel af bogen. Filosoffernes tanker, om hvordan man lever et lykkeligt liv, kan nemlig virke idylliske og uopnåelige for det moderne uperfekte menneske. Det virker derfor mere jordnært, når forfatteren sammenfletter det med sine egne uperfektheder og skriver om vigtigheden i at elske sine uperfektheder.

Desværre bliver forfatterens holdninger for skarpe i den sidste halvdel af bogen. Her kommer der et for stort fokus på forfatterens egne holdninger til de forskellige problematikker, der findes i den moderne verden, hvorfor der kommer et manglende fokus på de antikke filosoffers tanker. Det øgede fokus på forfatterens holdninger giver derfor mere en fornemmelse af at læse et stykke propaganda end en selvhjælpsbog, fordi forfatteren nogle steder mangler mere fakta, før han burde udtale sig.

På trods af mit lidt negative syn på de sidste kapitler, vil jeg stadig varmt anbefale denne bog. Til dem, der ligesom mig er fan af det antikke Grækenland. Til dem, som har brug for at lære og finde ro og glæde i det, de har omkring sig. Til dem, der har brug for at acceptere egne uperfektheder og dermed andres. Man skal dog huske på, det er en selvhjælpsbog. Ligesom mange andre selvhjælpsbøger, så er det skrevet af en person, der med sine livserfaringer føler, at de råd, han/hun kommer med, er gode for andre mennesker. Man skal bare huske, at det er råd og ikke nødvendigvis den måde, man skal leve på. Man skal tage de råd til sig, som man finder brugbare og smide dem væk, som man ikke finder nyttige.

14 apr.24

137844648
9788702356649