Den utrolige historie om Kavalier & Clay

2006
)

Den utrolige historie om Kavalier & Clay af Michael Chabon

06 jun.16

I 1939 finder den unge jøde Joe Kavalier vej til New York, hvor han og fætteren Clay slår igennem som tegneserieskabere. Interessant og krævende historie om at skabe sig en ny tilværelse.

’Den utrolige historie om Kavalier & Clay’ er en typisk roman fra Michael Chabons hånd. I hvert fald sprogligt. Den alvidende fortæller bringer os tæt på hovedpersonerne og lader os, gennem lange til tider lidt vel snørklede sætninger, få et indblik i tegneseriens guldalder og 40’ernes USA. Det er på ingen måde ufortjent, at Chabon vandt en Pulitzer-pris for bogen i 2001, men det kræver lidt tid og overskud at komme gennem ’Den utrolige historie om Kavalier & Clay’. Det dog anstrengelserne værd, for der er både humor og indsigt i Chabons værk.

Den unge Josef Kavalier smugler sig ud af det besatte Prag under optakten til Anden Verdenskrig og ender hos fætteren, Sammy Klaymann, og hans fattige familie i New York. I et forsøg på at tjene penge, Joe har måtte efterlade sin yngre bror i Europa, men også at skabe noget og bryde ud af deres grå tilværelse, kaster Joe og Sammy sig over at lave tegneserier. Begge er kreative og har flair for det kunstneriske, og Joe har en baggrund som tryllekunstner.

Det er færdigheder, der kommer dem begge til gode, og med tegneseriehelten Eskapisten får de skabt sig en stor succes, der bringer dem frem i forreste række sammen med folk som Stan Lee og Will Eisner.  Romamen er på mange måder et hyldest til drømmere og giver på bedste vis et indblik i tidens populærkultur, men hylder også de kreative sjæle, der giver ilt og næring til kulturlivet.

Foruden at hylde drømmere, så beskæftiger Chabon sig også med udbrydere i mere end en forstand.  Kavalier og Clay er ikke kun skabere af den ultimative udbryderkonge med Eskapisten, men de er også selv udbrydere. De bryder ud af ”lænker” og skaber sig en ny tilværelse, og det er i bund og grund den tematiske rygrad i ’Den utrolige historie om Kavalier & Clay’.

Blandingen af New Yorker-stemning, udlevelsen af den amerikanske drøm, et drys kærlighed og masser af tegneserier og andre popkulturelle referencer gør ’Den utrolige historie om Kavalier & Clay’ til en interessant og sjov læseoplevelse. Desværre kommer Chabons detaljerige skrivestil nogle gange lidt i vejen. Jeg vil skynde mig at sige, jeg nød bogen, men den er også lidt for ambitiøs. Der er lidt for mange detaljer og lidt for mange ting, der lige skal med.  Men når det er sagt, så er historien om de to jødiske New Yorker-drenge afgjort værd at læse. Især hvis man i forvejen er fan af Chabon.

Valby : Borgen
26441730
9788721027490