2023
)

Ungeanmeldelse

Hvis du bankede på min dør

Hendes digte ændrer måske ikke verden, men Patrizia Cavallis livlige og dramatiske skildring af hverdagen er bestemt værd at læse.

‘Hvis du bankede på min dør’ består af et udvalg af digte fra den, nu afdøde, italienske poet Patrizia Cavallis syv digtsamlinger, der for første gang udkommer på dansk.

Cavallis digte handler mest af alt om livet og forelskelsen. Fælles for dem er, at de udspringer af hverdagen, men alligevel vokser sig større end den. Cavalli evner at gøre nogle af de mest banale hændelser og oplevelser livlige og spændende og nærmest filosoferende. Hun tilsætter med sine digte en intens dramatik, romantik og sårbarhed til virkeligheden og hverdagen, og oversætter Kirsten Nørgaard Cesareo formår at oversætte hendes livlige sprog til dansk på en måde, hvor man stadig kan mærke Cavalli og de følelser, hun gennemgår.

I et af sine digte skriver Cavalli følgende: ”De bliver liggende, hvor du lægger dem, de efterladte jakker./ Alt for megen materie, for megen identitet./ Alle er de herre over deres egen form./ De er. De er hvad de er. Ensomme.” Netop denne passage er et af mange gode eksempler på Cavallis dramatiske besjæling af hverdagen, som går igen gennem udvalget.

Selvom de ældste digte i denne bog stammer fra 1974, har de samme relevans for os i dag som de nyeste digte, der stammer fra hendes sidste samling fra 2020. Det er ikke fordi, der ikke er sket en udvikling både med hende og omverdenen, men måske netop fordi digtene handler om noget så tidløst som vores møde med hverdagen, kærligheden, hinanden og os selv.

Patrizia Cavalli siger selv i sin første digtsamling, og ovenikøbet det første digt i dette udvalg, at hendes digte ikke vil ændre verden. Alligevel formår de at skildre verden i det små på en unik og nyskabende måde, som alligevel gør hendes digte relevante. Netop derfor er de værd at læse.

25 mar.24

Kronstork
Kirsten Nørgaard Cesareo