Bog

Midt i den blanke nat

Af (
2011
)

Anmeldelse

Midt i den blanke nat af Sven Holm

Der lukkes op for den store godtepose af bizarre og morsomme seksuelle spændinger mellem mennesker i ny underholdende novellesamling af Sven Holm.

Parforhold i dagens Danmark er på programmet i Sven Holm seneste novellesamling ’Midt i den blanke nat’. I ti noveller beskriver han de erotiske spændinger og grænser mellem mennesker, der er til for at blive overholdt og overskredet. Ganske som forsiden antyder med sine falloslignende høstakke i snorlige rækker kastende uhyggelige skygger, er der mere på færde i novellerne end det trivielle trygge parforhold. Der er noget påtrængende og truende under overfladen, som vil ud. Det er de forbudte og til tider bizarre drifter, der trænger sig på.

I novellen Rosensælgeren er et par på ferie i Napoli, hvor manden mod betaling pisker en bengalsk blomstersælgers ryg til blods, mens konen er i operaen. I En headhunters divan kan Freja og Felix fra køkkenvinduet følge med i underboens forspil og erobring af en ny kvinde hver aften på sin divan - til stor ophidselse for dem selv.

Novellerne er underholdende mere end pirrende og printer et tydeligt visuelt billede på nethinden af sceneriet. Sproget er ikke romantisk, men råt, ærligt og ”kødeligt”. Nogle noveller er ligetil og direkte i deres sprog og fremdrift. Andre er mere absurde og bibeholder underholdningsværdien med det uventede og overraskende i handlingsforløbet.

Men der er også andet end brændende lyster i novellesamlingen. I novellen Midt i den blanke nat bliver det en smule uhyggeligt, da en fremmed underlig mand banker på døren til det øde svenske sommerhus, hvor et par er på romantisk hyggeweekend.

Sven Holm kan også være hylemorsom midt i alt liderligheden: ”Jeg har altid været vild med kvinder, der arbejder på rejsebureau. De er saglige, venlige og liderlige på en lidt bearnaiseagtig måde.” Optrinet er fra novellen MMS fra hr. Tukusaki om et par, der dyrker sex seks uger i rap og bagefter aftaler at udvise afholdenhed. Novellen bliver mere og mere absurd men også morsom efterhånden som den mandlige hovedpersons lem fremmedgøres og forvandler sig til Camilles japanske chef, som får gentagne kærlige behandlinger.

Analyse

Holm, Sven - Midt i den blanke nat

28 okt.11

Toptunede mandlige kønsorganer rejser sig stolte og uforfærdede hen over siderne på Sven Holms novellesamling Midt i den blanke nat.


Fra det fantastiske til det realistiske

Midt i den blanke nat markerer 50-års dagen for Sven Holms debut med novellesamlingen Den store fjende. Den dengang 21-årig Sven Holm tog – som flere af 1960’ernes sære fortællere, bl.a. Villy Sørensen og Peter Seeberg – livtag med modernismens eksistentielle spørgsmål, rodløshed, meningsløshed og splittelse i en samling fantastiske, mytiske og allegoriske fortællinger, der hurtigt gav Sven Holm litterær anerkendelse. Den 71-årige Sven Holm tager med Midt i den blanke nat igen fat i novellegenren, men i samklang med tidsånden er det mytologiske og allegoriske skrællet bort til fordel for en realistisk, direkte og ofte jordnær sprogtone. Den eneste novelle i samlingen, der falder uden for den realistiske genre, er Bersærk, som også er samlingens længste novelle. I ”Bersærk” sættes hverdagens logikker skakmat i et lukket univers, der nærmer sig det fantastiske og det mytiske. Det bornholmske lilleby-samfund, Stensker, er underlagt sine egne logikker og regler, og det får dramatiske konsekvenser for førderne (tilflytterne) Ejnar Korsgaard og Birthe Ejby, der udsættes for grov nabo-chikane. Tematikken med det indspiste minisamfunds absurditeter – placeret på landkortets yderpunkter – genkendes fra bl.a. Erling Jepsens Frygtelig lykkelig. Hos Sven Holm kobles tematikken dog til et mytologisk billede af globaliseringen som en centrifuge, der mod slutningen æder sig ind på lokalbeboernes kroppe.

Toptunede mandlige kønsorganer

Anderledes jordnært går det for sig i samlingens øvrige noveller, der har menneskets basale drifter, i særdeleshed seksualdriften, som gennemgående tema. Flere af novellerne nærmer sig det eksplicit pornografiske. Seksualiteten hos Sven Holm er krævende og blottet for præstationsangst. Den er fritaget for den klassiske kobling med døden med orgasmen som den lille død. Fallosser hæver sig som stolte, stålsikre tårne gennem novellerne, rejser sig uforfærdet og bliver stående i trods, som også den række af lange, slanke høstakke på Ida Balslev-Olesens omslag, der står i natten kun med en lille afstand imellem og kaster lange skygger hen over marken.

Novellen MMS fra Murakami kan fremhæves som mønsternovelle for resten af samlingen. Her udfoldes den falliske dyrkelse konkret og sansenært i portrættet af det unge, nyforelskede par, der ikke kan holde hænderne fra hinanden og til sidst af ren og skær lede og udmattelse over den ustoppelige sextrang aftaler ikke at røre hinanden i fire uger. Herefter omdøber manden sin penis til Hr. Murakami. Hans penis skal altså ikke længere opfattes som en del af ham selv, men som et individ med en selvstændig personlighed og vilje, og novellen beskriver kvindens berøringer af og samkvem med Hr. Murakami, der med møje og besvær for ikke at bryde aftalen skal finde sted uden berøring med øvrige dele af mandens krop. Novellen udmærker sig ved at sætte den falliske dyrkelse på spidsen og gå linen ud med sin fascination af fallos (til sammenligning er novellerne stort set blottede for beskrivelser af de kvindelige kønsorganer). Samtidig vinder den nærvær ved at holde sig til det nært sansende og beskrivende, mens flere af de øvrige noveller nærmer sig en mere tilbagelænet fabulerende tone. Det nærmeste, samlingen kommer på en trussel mod fallos, er nærkontakt med gløden fra en tændt cigaret, men den bliver aldrig rigtig skræmmende, og læseren efterlades med røgen af et brændt kønshår.

En anden dansk forfatter, der i 2011 har kastet sig ud i omfattende og nærgående beskrivelser af seksuelle handlinger, er Kirsten Hammann i Se på mig. Hvor potensen i Holms noveller avler mere potens, spiddes og udstilles det seksuelle samkvem mellem Kirsten Hammanns to hovedpersoner. Der kastes ingen glans over hverken personerne eller deres formåen.

Mænd på glatis

Novellerne i Midt i den blanke nat har alle mandlige hovedpersoner eller mandlige synsvinkelbærere. Den eneste undtagelse er novellen Bladguld, der også skiller sig ud ved som den eneste – foruden Bersærk – ikke at have seksuelle handlinger som tema, men derimod et arrigt og uforklarligt eksemangreb, der kobles med et arrigt og uforklarligt personangreb mod den kvindelige hovedpersons ægtemand.

Læseren møder i de øvrige noveller mænd i slidte, men stadig seksuelt aktive ægteskaber, hvor parterne har så meget gensidig nid og bagagetung historie, at kærlighed, ja sågar venlighed, eller endda almindlig høflighed, synes udelukket. I stedet camoufleres den indestængte vrede bag spydigheder, hvilket dog ikke blokerer for lysten eller det seksuelle samkvem. Undervejs i novellerne presses de mandlige hovedpersoner ud i situationer, hvor grunden under fødderne forsvinder, og der afdækkes dybere og mere dyriske lag af deres personlighed. Sådan går det også Ragnar i titelnovellen Midt i den blanke nat, hvor et ægtepar på ferie i ødegården forstyrres midt om natten af en fremmed mand, og mødet med denne trussel – eller måske bare stakkel – presser Ragnar ud over kanten, så han efterfølgende sover ”mere årvågent, mere vagtsomt – som de store kattedyr sover, gepard og tiger, og ikke længere som deres trygge, troskyldige unger”.

Sven Holms forfatterskab i tiden

Sven Holm har et vidtstrakt, anerkendt og prisbelønnet forfatterskab bag sig, der danner et rids af en nyere dansk litteraturhistorie: Efter de to første novellesamlinger, der Villy Sørensen-inspireret behandler eksistentielle problemstillinger i et symbolsk-fantastisk univers og sprog, fulgte en mere politisk og civilisationskritisk drejning i de efterfølgende romaner. Gennem 70’erne var Holm optaget af de tidstypiske temaer, parforhold, kønsroller og kærlighed. Men også som dramatiker har Holm haft stor gennemslagskraft. Han har skrevet manuskripter til bl.a. filmen Peter von Scholten (1987) og tv-serien Kald mig Liva (1992). I de seneste værker er Holm vendt tilbage til novellegenren. Han modtog kritikerprisen for Kanten af himlen (2001).

Når Holm i det nye årtusinde skriver sig ind på novellegenren igen, gør han det med en læserforventning, der er præget af den stramt komponerede og betydningsdirrende novellekunst, der kendetegner novelleskribenter som bl.a. Naja Maria Aidt og Helle Helle. Hos Helle og Aidt ligger det underforståede og antydede og ulmer og skaber uro under fortællingen. Sven Holm skriver med en anderledes løssluppen frihed og med en åbenlys brug af symbolik. Hos Holm skal det underforståede ikke fremlæses med sammenknebne øje. Der lægges åbenlyst op til twists og stærkt pointerede afslutninger, og læseren kan læne sig tilbage med en vished om, at Holm ikke skriver med tilbageholdt åndedræt; i Sven Holms noveller bliver det usagte faktisk sagt.


Cand. mag. Mette Østgaard Henriksen


LITTERATUR OM BOGEN

Anmeldelser i aviser

26/4 2011 Per Krogh Hansen i Berlingske Tidende
2/5 2011 Tue Andersen Nexø i Information
26/4 2011 Erik Svendsen i Jyllands-Posten
7/5 2011 Liselotte Wiemer i Kristeligt Dagblad
7/5 2011 Marie Tetzlaff i Politiken
6/5 2011 Klaus Rothstein i Weekendavisen

Artikler i aviser

Information
Den røg ud i toilettet fra et tog over Øresund
Interview med Sven Holm i anledning af udgivelsen af Midt i den blanke nat.

GENERELT OM FORFATTEREN

Afsnit i bøger

80.1
Digtere i forhør 1966: samtaler med tolv danske forfattere.
Gyldendal, 1966.
(heri s.79-66: Sven Holm).

80.6
Skriv din satan: 25 forfattere om at være forfatter
People's Press, 2004. - 204 sider.
(heri s. 48-52: Sven Holm: Øvelser i dovenskab).

81.64
Danske digtere i det 20. århundrede. - 4. udgave / redigeret af Ann-Marie Mai.
Gad, 2000-2002. - 3 bind.
(i bind 2, s. 345-351: Gorm Larsen: Sven Holm).

81.64
Danske digtere i det 20. århundrede / redigeret af Torben Brostrøm og Mette Winge.  Gad, 1980-82. – 5 bind.
(i bind 4, s.117-31: Karen Nicolajsen: Sven Holm).

81.65
Bredsdorff, Thomas: Sære fortællere: hovedtræk af den danske
Prosakunst i tiåret omkring 1960.
Gyldendal, 1967.
(heri s. 52-68: Sven Holm).

81.65
Brandt, Jørgen Gustava: Præsentation: 40 danske digtere efter krigen.
Gyldendal,1964.
(heri s. 56-59: Eventyrprins og skælm: Sven Holm).

81.65
80 moderne danske digtere. Præsentation & portræt:essays.
Gyldendal, 1988.
(heri s. 89-93: Sven Holm).

81.68
Jørgensen, John Chr.: Hamskiftet: mændenes krise i litteraturen 1973-83.
Borgen,1984.
(heri s. 51-68: Mænd og mennesker - Om Sven Holm).

99.381
Dansk forfatterleksikon / redigeret af John Chr. Jørgensen; under medvirken af Thomas Bredsdorff. - Rosinante, 2001. - 2 bind.
(heri s. 195-196: Lise Bostrup: Sven Holm).


Artikler i tidsskrifter

02.5
Bogens Verden
(heri 1964, årg. 46, s. 329-32: Preben Skov: Portræt af Sven Holm).

37.1489605
Dansk Noter
(heri 2002, nr. 4, s. 35-39: Overfor en helt ny verden).
Sven Holm ser tilbage i tiden fra han som 11-årig boede i Norge, over tilhørsforholdet til tresserne, til udgivelsen af romanen "Den anden side af Krista X", der tager udgangspunkt i den 11. september 2001.

Andre medier

99.4 Holm, Sven
Det ubærliges forfatter (cd) : samtale med Sven Holm. - DR Multimedie, 1999. - 1 cd (45 min.). - (Litteratur - forfattersamtale). 
Portrætsamtale med forfatteren Sven Holm (f. 1940) med korte uddrag af nogle af hans værker.


Links

Dansk litteraturhistorisk bibliografi 
En oversigt over analyser og fortolkninger af forfatterskabet.

Den Store Danske. Gyldendals åbne encyklopædi.
Kort artikel om forfatteren.

Forfatterweb
Dansk BiblioteksCenters forfatterportrætter. Kræver abonnement, men kan benyttes gratis på de fleste folkebiblioteker.


Bibliotekar Anne Birgitte Hundahl Langkilde, Vejle Bibliotekerne 

Bogdetaljer

Forlag
Gyldendal
Faustnummer
28744978
Graphic
Ida Balslev-Olesen
ISBN
9788702109504
Antal sider
246

Brugernes anmeldelser

0 anmeldelse
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer