Heroine

2018
)

Heroine af Mons Kallentoft og Markus Luttemann

30 apr.18

Fjerde del af den suveræne svenske krimiserie leverer igen forrygende god underholdning. Ønsker man spænding og action er denne serie noget af det bedste på markedet.

Mons Kallentoft er et velkendt og etableret navn indenfor krimigenren, mens Markus Luttemann først og fremmest er kendt for sine biografier. Kombinationen af disse to kompetente fagligheder fungerer til perfektion. Deres serie om den plagede og barske politimand Zack Herry kan kort beskrives som den svenske udgave af norske Nesbøs Harry Hole. Svenske navne som Lapidus og Roslund kommer dog også ganske tæt på, når man taler om vold, brutalitet og miljøbeskrivelser.

Serien er meget ambitiøst planlagt til at skulle være på tolv bind med navnet ”Herkulesserien”. Den er frit opbygget efter den klassiske myte om sagnhelten Herkules og hans tolv prøver, og i dette fjerde bind er det historien om de såkaldte ”Augias’s stalde”, der ligger bag.

Historien foregår i den fiktive Stockholmforstad Stallenberg, hvor etniske minoriteter og kriminelle bander styrer området. Politi og ambulancer vover sig kun nødigt ind i området, hvor alt er forfald og hærværk, men da en ung socialarbejder, Heroine, brutalt bliver mishandlet og voldtaget, og billederne bliver lagt på de sociale medier, kræver samfundet handling.

Politiets særlig enhed bliver sat på sagen, og planen er at Zack Herry, som er født og opvokset i et lignende kvarter og ved, hvordan man skal begå sig i miljøet, bliver sendt alene ind i området for at finde Heroine, inden det er for sent. Men der er kun kort tid at løbe på, og stærke kræfter i Stallenberg forsøger på alle mulige måder at forhindre Zacks undersøgelser.

Som de foregående tre bind i serien er også dette bind åndeløst spændende, svært at slippe og først og fremmest meget velskrevet. Forfatterparret kan deres kram til fingerspidserne, og de korte kapitler med skiftende fokus på de forskellige personer, det indviklede og medrivende plot, de engagerede personskildringer og de mundrette replikker går i den grad op i en højere enhed.

Det stærke ved denne bog er den knugende og dystre beskrivelse af det barske kvarter, og med skiftende optøjer i lignende virkelige områder, bliver hele historien såre aktuel og relevant.

Den barske og temmelige voldelige historie kan sagtens stå alene, men gennem alle bøgerne ligger en rød tråd om Zacks fortid og skæbne, så det er absolut en fordel at have læst dem alle. Som med alle gode historier er det svært at skulle vente på næste bind.

149
54106076
9788740015300