Rige svin

2019
)

Rige svin af Lars Kjædegaard

22 mar.19

Spændende prequel om det fantastiske makkerpar Hvid og Belling og deres første møde. Der er ingen fnidder eller støj blandt denne krimiduo, der er en sjælden fornøjelse.

Først blev jeg lidt skuffet, da jeg opdagede at 'Rige svin' er en prequel til serien om Hvid og Belling, som handler om begyndelsen på deres makkerskab, men hold nu op, hvor er den god, og hvor er det dejligt at læse om deres spirende partnerskab.

Under Thor Bellings mere eller mindre påtvungne ferie ved den nordsjællandske kyst, bliver han rodet ind i en sag om en myrdet hæler og en masse sommerhusindbrud. Han vil hellere end gerne arbejde, da ferie ikke lige er noget for ham, og han tager glad og gerne den unge betjent Anita Hvid under sine erfarne vinger. Det skal vise sig, at det bliver begyndelsen til at langt makkerskab –både privat og arbejdsmæssigt.

Jeg er meget begejstret for serien om Hvid og Belling, og dette trettende bind er bestemt ingen undtagelse. Hovedpersonerne fungerer perfekt sammen, og de udviser altid både en veludviklet retfærdighedssans og en enorm ordentlighed i deres syn på mennesker – både kolleger, ofre og kriminelle.

Som altid er plottet flot skruet sammen, og det holder hele vejen. Sagerne i bøgerne er som regel – denne er ingen undtagelse - meget realistiske også efter danske forhold, og det gør historierne virkelighedsnære og hverdagsagtige, hvilket er sjældent i krimigenren, hvor forbrydelserne ofte er noget mere makabre og søgte end i virkelighedens verden.

Jeg anbefaler ofte serien til krimielskere, da det er en af mine yndlingskrimiserier af danske forfattere. Jeg foretrækker selv at læse serier i kronologisk rækkefølge, især når man følger de samme hovedpersoner og det vil jeg klart anbefale, man også gør med denne serie. Lige bortset fra, at man altså godt kan starte med 'Rige svin' og derefter 'Smukke Jan' og alle de andre.

Rosinante
46237773
9788763861137