Forfatter
Lars Kjædegaard
Lars Kjædegaard er thrillerforfatter. Han er født i 1955 i Nordjylland, har boet næsten hele livet i Helsingør.
I forbindelse med overrækkelsen af Helsingør Kommunes Kulturpris røbede Lars Kjædegaard, at han også skriver krimier under pseudonymet Grethe Lange. På Helsingør Bibliotek havde vi længe undret os over denne kvindelige forfatter, som skrev om forbrydelser fra det gamle Helsingør og omegn.
Lars Kjædegaard skriver historier, som foregår blandt mennesker i et provinsielt miljø, som oftest omkring Helsingør. Historierne foregår på det inter-menneskelige plan og rummer ingen internationale intriger, spionage eller politiske forviklinger. Det er slet og ret enkle historier om, hvor hurtigt livet kan blive svært og uoverskueligt for almindelige mennesker.
Kjædegaard lægger vægt på dialog, persontegning og autenticitet. Dialogen er tilsyneladende realistisk, men i virkeligheden er den gennemkonstrueret. Lars Kjædegaards bøger bygger ikke på uhygge i traditionel forstand - på en måde er thrillerintrigen ikke særlig vigtig. Det vigtigste er læserens mulighed for at identificere sig med personerne og tilbringe et par timer eller tre i deres selskab. Lars Kjædegaard skriver foruden sine bøger også noveller til ugebladet Hjemmet.
Lars Kjædegaard er thrillerforfatter. Han er født i 1955 i Nordjylland, har boet næsten hele livet i Helsingør.
I forbindelse med overrækkelsen af Helsingør Kommunes Kulturpris røbede Lars Kjædegaard, at han også skriver krimier under pseudonymet Grethe Lange. På Helsingør Bibliotek havde vi længe undret os over denne kvindelige forfatter, som skrev om forbrydelser fra det gamle Helsingør og omegn.
Lars Kjædegaard skriver historier, som foregår blandt mennesker i et provinsielt miljø, som oftest omkring Helsingør. Historierne foregår på det inter-menneskelige plan og rummer ingen internationale intriger, spionage eller politiske forviklinger. Det er slet og ret enkle historier om, hvor hurtigt livet kan blive svært og uoverskueligt for almindelige mennesker.
Kjædegaard lægger vægt på dialog, persontegning og autenticitet. Dialogen er tilsyneladende realistisk, men i virkeligheden er den gennemkonstrueret. Lars Kjædegaards bøger bygger ikke på uhygge i traditionel forstand - på en måde er thrillerintrigen ikke særlig vigtig. Det vigtigste er læserens mulighed for at identificere sig med personerne og tilbringe et par timer eller tre i deres selskab. Lars Kjædegaard skriver foruden sine bøger også noveller til ugebladet Hjemmet.