Morderisk bedrag

2006
)

Morderisk bedrag af Dan Brown

23 jan.06

Fundet af en meteor synes endelig at bevise, at der er liv andre steder end på Jorden, men er den ægte? Endnu en hæsblæsende thriller fra Dan Brown.

Det er ikke Vatikanet og den katolske kirke, der denne gang står for skud i Dan Browns 3. roman på dansk, men magtfulde politikere, forretningsmænd og deres lobbyister i toppen af det amerikanske samfund. Også Robert Langdon er skiftet ud. Men Dan Brown leverer stadig varen, også her bygger han plottet langsomt op, og selv om man som læser nok ved, at vores hovedpersoner klarer sig, er bogen næsten ikke til at lægge fra sig.

Rachel Sexton er efterretningsagent med speciale i at analysere komplekse rapporter og uddrage essensen af dem. Stor er hendes overraskelse, da hun en dag får ordre om, at hun skal mødes med den amerikanske præsident. Kort efter er hun på vej mod Nordpolen.

Der er præsidentvalg i USA, den siddende præsident står dårligt i meningsmålingerne i forhold til den republikanske udfordrer, senator Sedgewick Sexton. Sexton angriber bl.a. præsident Herney for at bruge for mange penge på NASA, og da NASA finder en meteor i nærheden af Nordpolen, som indeholder spor af liv i universet, er det oplagt, at det fund skal bruges i valgkampen.

I al hemmelighed bliver Rachel Sexton sendt til Nordpolen for sammen med andre civile eksperter at dokumentere ægtheden af fundet. En af de andre eksperter er den meget populære tv-mand Michael Tolland. Efterhånden opstår der tvivl om ægtheden om fundet, og det går op for Rachel og Michael, at de bare er små brikker i et meget kompliceret spil, og de har svært ved at finde ud af, hvem der er ven, og hvem der er fjende. Dog indser de, at deres liv intet betyder i den store sammenhæng. Sagen kompliceres yderligere af, at Rachel Sexton er datter af senator Sexton.

Man må lade Dan Brown, at han virkelig sætter sig ind i sagerne, hans research er grundig, og den virker meget velunderbygget. Historien er spændende og velfortalt med meget overraskende plots, så skidt med at der i handlingen er et par usandsynligheder og nogle meget heldige sammentræf.

Oversat af Ingeborg Christensen. Hr. Ferdinand, 2005. 463 sider. Kr 299,-

Hr. Ferdinand
Ingeborg Christensen