Hollys Hav

2019
)

Hollys Hav Lone Elmstedt Bild

02 dec.19

Fin lille roman om at være donorbarn og samtidig om venskab, skilsmisse, skole, identitet og en spirende forelskelse.

Holly er donorbarn, og nu skal Hollys forældre flytte fra hinanden, fordi Hollys mor er gravid med en anden mand. I Hollys hoved kører tankerne rundt. Forsvinder hendes far nu helt, når han ikke er hendes biologiske far? Livet omkring hende fortsætter dog som vanligt, men Holly bliver mere og mere forvirret og trækker sig fra sine kammerater.

Da Holly en aften tænker over forholdet til sin far, overvejer hun, hvor meget ting forandrer sig: "Jeg smyger mig ind under fars varme vinge. Nu er jeg blevet for stor. Eller far er for lille". Hun kan ikke rigtig forstå, at hendes far, der ikke er hendes far, skal rejse, og hendes nye lillesøster kommer til at bo med hende og moren, og Holly spekulerer: "Findes der grader af farhed, ligesom der findes grader af blødhed, eller rød? Rød, rødere, rødest. Far, mere far, mest far. Hører far og jeg kun sammen, fordi mor elsker os begge to? Og hvis mor ikke længere elsker en af os, hører vi så ikke sammen mere?". Holly føler sig som fiskene i sit akvarium "Der er ingen regler for, hvordan man skal dræbe fisk. Nogle mener, at det er fordi fisk ikke har så høj bambi-faktor. En bambi-faktor fortæller, hvor nuttet man er". Heldigvis får de voksne øjnene op for Hollys bekymringer, før det er for sent.

Romanen er let at læse, men der er meget at tale om. Historien en enkel, men rummer samtidig utrolig dybde og sårbarhed, som bliver tydeliggjort gennem sproget, stemningen og beskrivelserne. Historien er fint opbygget med korte kapitler, som gør den meget læsevenlig, men også endnu mere ekspressiv i sit budskab, fordi siderne er halvvejs blanke. Der er mange tematikker i bogen, men vigtigst af alt er, hvordan et ungt menneske forsøger at finde rundt, når alting vendes på hovedet. Hollys tanker er direkte, illustrative og står meget stærkt.

Forsiden er smuk, fin og meget poetisk. Ligesom indholdet. Romanen kan minde lidt om Mette Vedsø​s Hest Horse Pferd Cheval Love. 'Hollys hav' giver et godt indblik i, hvad der kan gøre en skilsmisse farlig for barnet. Det er en god bog, for dem der har oplevet skilsmisse – og for deres forældre.

Høst
47182425
9788763865050