Den skjulte dreng

2019
)

Den skjulte dreng af Katherine Marsh

29 maj.19

Spændende og livsbekræftende roman om flugt, venskab og troen på, at mennesker vil hinanden det godt, selvom verden kan være et skræmmende sted.

14-årige Ahmed er flygtet over havet fra Syrien og var egentlig på vej til England med sin far, men er endt alene i Belgien. 13-årige Max er mod sin vilje flyttet med familien fra USA til Bruxelles og er startet på en fransk skole uden at kunne et ord fransk. Han føler sig ensom og længes hjem. Ahmed har ingen papirer og vil gøre alt for at undgå at komme i en flygtningelejr, så han gemmer sig midlertidigt i kælderen i det hus, Max er flyttet ind i. Et par dage bliver dog til måneder, inden Max opdager Ahmed, og de to drenge bliver venner.

Max hader sin skole, men Ahmed ville til gengæld ønske han havde muligheden for at gå i skole. Det er dog ikke muligt, når man opholder sig ulovligt i et andet land - og tilmed har bosat sig hos i kælderen hos en intetanende amerikansk familie, mens terrorister sprænger bomber i lufthavne, og alle i Bruxelles og resten af Europa er i alarmberedskab, skoler lukkes, og ingen tør stole på muslimer. Sammen med en anden dreng og en muslimsk pige fra skolen beslutter Max at hjælpe Ahmed; at lade ham i stikken er ikke en mulighed.

Forfatteren Katherine Marsh lægger hårdt ud med at beskrive den forfærdelige rejse over havet, hvor Ahmeds far forsvinder, og herefter skifter Max og Ahmed med at fortælle historien kapitel for kapitel. 'Den skjulte dreng’ er en spændende og medrivende fortælling om at flygte fra krig, om en verden i konstant frygt for terror og ikke mindst om venskab og så højtravende et ord som næstekærlighed. Bogen er velskrevet og ikke til at lægge fra sig. Den er aktuel og taler lige ind i den virkelighed, børn og unge oplever, enten direkte eller gennem nyhederne om migranter, flygningestrømme, terror og fordomme om andre religioner og kulturer.

Max finder inspiration til at hjælpe Ahmed i fortællingerne om en jødisk dreng, der blev skjult og hjulpet i nabolaget, hvor mange mennesker satte deres eget og familiens liv på spil for at redde andre under 2. verdenskrig. Heldigvis afstår romanen fra at blive for sort/hvid; man forstår samtidig, hvordan angsten for terror kan gøre mennesker mistroiske og afvisende.

Desværre virker forsiden gammeldags og en smule barnlig i sit udtryk med en naivistisk tegning af Max og hans families hus med kig til Ahmed, der gemmer sig i kælderen. Tegningen får mig til at nynne ‘Heeer booor jeg, du kan kigge ind til mig’, men den skal man vist være cirka 30 år ældre end målgruppen for at huske.

Bogen egner sig som selvlæsning eller højtlæsning for børn fra 12 år og det er ærgerligt hvis denne fremragende roman skal falde igennem på grund af forsiden, så den skal formidles med alt, hvad den kan trække ude på bibliotekerne og i boghandlerne. Det er en stor læseoplevelse.

Havpaladset af Anne Lise Marstrand-Jørgensen er en anden vigtig bog til børn om at flygte over havet fra Syrien.

Carlsen
Betty Frank Simonsen