15 aug.11

Kommentarer

1 kommentar
AfMarit Haugaard
fre, 19/08/2011 - 18:45

Jeg er netop færdig med at lytte til bogen som DR podcast. Hvis jeg ser bort fra en stigende irritation over indlæseren og bogens manglende sproglige kvaliteter, kan jeg kun sige at denne beskrivelse af magten og især hvad man som konge føler man bør gøre for at beholde den, er fremragende og underholdende læsning. At tilkæmpe sig magten er som andre steder beskrevet relativt let i forhold til at beholde den. Og Valdemar d. Store skyr ingen midler, faktisk virker han noget paranoid.

Interessant er også at vor historieskrivning for den periode er baseret på Saxo, som blev lønnet af Hviderne (Absalons slægt), og det er derfor Sjællands historie, vi har lært. Jydernes kamp for at beholde demokratiet (for at bruge moderne sprogbrug), stormændenes brug af Tinget som højeste magt er forbigået, ligesom Valdemars taktik med at lade Hvider overtage gårde i Jylland, som hans påståede fjender er tvunget bort fra.

Man skulle næsten tro at Valdemar og Absalon havde læst Macchiavelli, sådan som det lykkes dem at splitte deres modstandere.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer