Hittegods

2016
)

Hittegods af Oliver Jeffers

30 nov.16

Charmerende og stilfærdig billedbog om venskab og ensomhed til højtlæsning for de 3-6 årige.

Enkel og ligetil, men med plads til samtale om det at føle sig alene og savne en rigtig god ven. Forfatter og illustrator Oliver Jeffers har her skabt en fortælling om det at ønske sig en ven fortalt med et rigt billedsprog og en ganske enkel tekstside.

I denne historie får en dreng en dag besøg af en pingvin, der pludselig står på hans dørtrin og ser så trist ud. Drengen beslutter sig for at hjælpe pingvinen med at finde hjem igen, for han er sikker på, at den er blevet væk, og at det er årsagen til dens bedrøvelse. Så han tager pingvinen med på hittegodskontoret, men der kender de ikke noget til en efterlyst pingvin. Drengen spørger så fuglene i parken, men de gider ikke svare. Så beslutter drengen sig for at ro pingvinen hele vejen hjem til Sydpolen, hvor pingviner jo kommer fra, men pingvinen ser stadig trist ud, da drengen sejler hjemad igen. Endelig går det op for drengen, at pingvinen faktisk ikke var faret vild, men var taget ud i verden, fordi den var helt alene og ensom på Sydpolen. Heldigvis finder de hinanden igen, og drengen tager den lille pingvin med, og de fortæller spændende historier hele vejen hjem.

Mere charmerende og rørende historie om venskab for de yngste skal man lede længe efter. Læs den højt for de små og få en lille snak om, hvad venskab betyder. Og husk at nyd de udtryksfulde illustrationer samtidig. Der er både dybde og varme, selvom vi befinder os på Sydpolen noget af tiden.

'Hittegods' er filmatiseret på engelsk og har internationalt vundet 61 priser bl.a. BAFTA for Best childrens animation. Oliver Jeffers har tidligere udgivet den anmelderroste billedbog 'Det er min elg' (2013), der også handler om venskab. Den prisvindende forfatter og illustrator har også illustreret andre forfatteres værker senest 'Min fantasiven Albert' (2016) af Eoin Colfer.

Med 'Hittegods' rammer Oliver Jeffers ned i noget almengyldigt for både store og små, ensomhedsfølelse, venskab og det at have nogen at dele noget med, som her fantasifulde historier. Hvem har ikke brug for det? God læselyst!

Susanne Dahl Jensen, børnebibliotekar, Vejle Bibliotekerne

Kasper Syhler
52236134