Over floden - ind i skovene

2017
)

Over floden - ind i skovene af Ernest Hemingway

19 mar.18

Scenen er Venedig i efterkrigstiden, hvor en ældre amerikansk oberst forelsker sig i en ung, smuk grevinde. Det handler om liv, død og kærlighed.

I Hotchers biografi 'Papa Hemingway', der også lige er genudgivet, kan vi læse historien om artiklen, den unge journalist skulle bede den store forfatter skrive til bladet 'Cosmopolitan'. Den artikel voksede og blev til nærværende bog. Det er en meget stemningsfuld historie fra efterkrigstidens Venedig med en ældre oberst med alvorlige hjerteproblemer og en ung grevinde. Fortællingen handler om deres kærlighed, men også om oberstens oplevelser med andejagt i lagunen.

Vi skal heller ikke glemme, at mad optager en hel del plads i Hemingways historier. Beretningen om oberstens færd rundt på madmarkedet er ligefrem rørende, han køber både pølse til sin jagtmakker og én til hunden, og han smager på muslingerne, og ved lige præcis, hvad han skal spørge ind til. Det er en meget stille historie. Hemingways uhyggeligt præcise dialoger bærer den. Som altid med denne forfatter tænker man som læser over, hvor lidt der skal til, for at man har hele sceneriet inde i hovedet.

Jeg har en meget dobbelt opfattelse af Hemingway. Jeg tror, han var ekstremt egocentrisk, irriterende og dominerende, men han skrev fantastisk. Hans sprog gør, at jeg nærmest lige på stedet tilgiver ham alt det, jeg har hørt og læst og set i fremstillinger af ham. Kan man skabe denne slags litteratur og dette smukke, rene sprog, så må der alligevel have være noget godt inde bagved alle falbeladerne.

For nylig sad jeg i et fly ud til midtergangen og så de andre passagerer gå om bord. Derfor kunne jeg se en midaldrende mand gå med sin læsning til flyveturen i hånden, og det var en slidt og ældre udgave af nærværende roman. Jeg arbejder som frivillig i et stort genbrugsmarkeds bogafdeling og oplever der, at Hemingway altid straks bliver solgt. Og det til alle aldersklasser af læsere. Derfor er jeg glad for denne genudgivelse.
Det bliver da også interessant at se Pierce Brosnan som obersten, som reklameteksterne lover.

Lindhardt & Ringhof
Georgjedde