Omkring en dreng

1999
)

Omkring en dreng af Nick Hornby

01 sep.99

Historien om en mand og en dreng, og om det at blive voksen - på flere planer.

Efter at have læst Hornbys to tidligere værker - fodboldbogen "Fever Pitch" og den fremragende 90'er fortælling "High Fidelity" var det med spændt forventning, jeg modtog et eksemplar af hans nye roman "Omkring en dreng".

"Omkring en dreng" er historien om en mand og en dreng, og om det at blive voksen på flere planer. Will er en smart og trendy fyr i 30'erne, som ikke tager livet særlig seriøst. Han finder ud af, at enlige mødre er en glimrende målgruppe for hans scoreraids, og for at møde denne gruppe melder han sig ind i en forening for enlige forældre og opfinder til lejligheden en søn. Gennem denne forening møder han drengen Marcus. En kompliceret dreng, der har et temmelig svært liv, bliver moppet og har en mor der forsøger selvmord. Marcus opdager Wills løgn om den ikke-eksisterende søn og bruger dette som pression til at tvinge sig adgang til den modstræbende Wills liv. Det bliver starten på en modningsproces for Will, som samtidig hjælper den ensomme Marcus til at blive en "almindelig" dreng.

Hornby skriver godt, og romanen har samme herlige humor som "High Fidelity", men er nok en tand mere seriøs, men også mere svingende. Beskrivelsen af det komplicerede forhold mellem Will og Marcus er god, og Wills lidt modstræbende modningsproces er realistisk, og det samme er den smarte, useriøse mand, han er i starten af bogen. Denne type findes vel på et eller andet niveau i alle mænd. Til gengæld virker det en smule urealistisk, da Will forelsker sig i en enlig mor og får et fast forhold til denne. Det er beskrevet uden de komplikationer, der normalt følger med.

"Omkring en dreng" er en god bog, og humoren er virkelig fin, men hvor den første 2/3 del af romanen hænger fint sammen, løber den sidste 1/3 ud i sandet. Der er for mange løse ender og uafsluttede forhold. Og selvom Hornby i romanen egentlig bevæger sig ind på et spændende område omkring mænd og børn, storebroder- og faderrolle og mænds engagement, er det ikke mere end en skøjten hen over et ellers interessant emne. Historien ville have fungeret bedre i en parforholds-sammenhæng, fordi det ofte er her, en mand af Wills type vil skulle finde sin rolle og engagement i forhold til et barn, der ikke er hans eget.
Når alt dette er sagt, er det stadig en bog, jeg vil anbefale.

Lindhardt & Ringhof, 1999. 287 sider.

BogWeb - 1. september 1999