Slam

2007
)

Slam af Nick Hornby

17 dec.07

Sam er 16 år, skater og vordende far. Humoristisk, ung roman om livets drejninger for meget unge forældre – og deres forældre.

Sam er 16 år og Sam er skater. Han bor sammen med sin unge mor, der kun var 16 år da Sam kom til verden. Sams mor præsenterer ham for en kollegas datter, og sød musik opstår. Faktisk bliver musikken så sød, at Alicia, som pigen hedder, bliver gravid. Og vupti, mor skal som 32-årig være bedstemor - og Sam skal være far!

Sam og Alicia er ikke længere kærester da graviditeten bliver opdaget, og der er mange gode grunde til ikke at få barnet. Men Alicia har bestemt sig, hun vil have barnet. At skulle være far som 16-årig sætter virkelig Sams virkelighedsfornemmelse på prøve. I forvejen er han en lidt drømmende type. Han har i årevis talt med, og fået gode råd af, sin Tony Hawk plakat, og har måske en lidt flydende grænse imellem, hvad der og virkelighed og hvad der er drøm.

Flere gange, mens Alicia er gravid, så vågner Sam op efter drømme, der har været så virkelige, at han (næsten) er overbevist om, at han i nattens løb, har været sendt et par år ud i fremtiden. Hans 'fremtidsoplevelser' har nærmest karakter af skrækvisioner. I drømmen bor han sammen med Alicia og hendes mor og far (som han i virkelighedens verden har et noget anstrengt forhold til), og han er far til en 2-årig dreng, som han ikke ved, hvad hedder). Det er forvirrende oplevelser, men de får ham også til at tænke en masse tanker, som 'normale' 16-årige måske ville have svært ved at finde anledning til at tænke.

Det er forfriskende med en bog om teenagegraviditet, hvor det er den unge fader der fortæller, men samtidig må jeg sige, at Nick Hornby har været bedre end han er i denne roman. Og han har været sjovere. Nick Hornby sidder lidt mellem to stole. Sprogligt og i persontegningen fungerer den fint og troværdigt. Men opbygningen fungerer ikke rigtigt, og selv om romanen fylder mindre end 300 sider, er den lidt for lang og faktisk lidt kedelig.

Oversat af Jan Hansen. Lindhardt og Ringhof, 2007.- 278 sider

Jan Hansen
27032184