Mitfordmordene. 1. bog, Mysteriet på Asthall Manor

2018
)

Mitfordmordene. 1. bog, Mysteriet på Asthall Manor af Jessica Fellowes

24 okt.19

Et must for tilhængere af et mordplot i hyggelige engelske omgivelser, hvor man kan høre en summen fra byens pub og fornemme den clottede cream lande på trøjen, når man tager en ordentlig bid af sin scone.

Jessica Fellowes har ladet sig inspirere af virkelige uopklarede mord i denne krimiserie. Dette er første bind, to er allerede oversat til dansk. Ifølge forfatteren kommer der seks bøger i alt, én om hver af de seks søstre i familien Mitford. Krimiserien er for anglofile og fans af Agatha Christie, Hercule Poirot, Midsomer Murders og Downton Abbey.

’Mysteriet på Asthall Manor’ foregår i 1920’ernes England. Louisa Cannon bor i London med sin mor, der er vaskekone, og de har ofte har besøg af Louisas modbydelige onkel Stephen. Louisa får sikret sig en vej ud af fattigdommen samt en måde at slippe for Stephens tyranni på ved at få søge og få ansættelse på godset Asthall Manor i Oxfordshire, hvor Mitford-familien bor. Hun bliver både barnepige for alle børnene og selskabsdame for de seks Mitford-søstre, særligt for den næsten jævnaldrende Nancy, der er en meget eventyrlysten ung dame. På Mitford Manor møder Louisa en verden, hun aldrig før har stiftet bekendtskab med. Samtidigt bliver den berømte sygeplejerske Florence Nightingales guddatter, den pensionerede Florence Shore, myrdet i en togkupé på vej til Hastings.

Betjenten Guy Sullivan, der kæmper for en forfremmelse fra Jernbanepolitiet, sætter sig for at opklare mordmysteriet. Louisa hjælper Guy med opklaringsarbejdet, og Nancy og Louisa bliver blandet ind i en spændende, men meget farlig mordgåde. Nancy er imidlertid forelsket i en ung officer, der pludselig dukker op i Mitford-familiens liv. Men Louisa tvivler på hans hensigter, og hun bliver meget nervøs, da hun forstår, at han muligvis har en forbindelse til den myrdede Florence Shore. Og ingenting synes at lykkes for hverken Guy, Louisa og Nancy.

I serien følger læseren de seks historiske Mitford søstre, der voksede op i overklassens England, og som siden i virkeligheden kom til at leve nogle meget forskellige liv; To blev berømte forfattere, den tredje stak af til den spanske borgerkrig, den fjerde hørte til Hitlers inderkreds, den femte giftede sig med en engelsk fascistleder. Den yngste Mitford-søster blev hertuginde og døde for nyligt i en alder af 94 år.

Jessica Fellowes knytter et virkeligt uopklaret mordmysterie sammen med virkelige historiske personer, og plottet er rigtig godt tænkt. Ud over det gode krimiplot, er fortællingen også en klassisk upstairs/downstairs fortælling fra mellemkrigstidens England.

Politiken
Kirsten Heltner
53984274