Kettys blues

2005
)

Kettys blues af Eddie Thomas Petersen

06 mar.06

En satirisk, humoristisk og særdeles velskrevet samtidsroman om Arnes møgirriterende nabokone Ketty, som han kommer til at slå ihjel med en guitar.

Endelig er der kommet en ny roman af Eddie Thomas Petersen! Den har jeg ventet på, siden jeg læste sidste side af den helt igennem fremragende roman "Kys", som er forfatterens debutroman fra 2002. Ligesom "Kys" er også "Kettys blues" en samtidsroman, men hvor "Kys" handlede om storbymennesker midt i 30´erne, er hovedpersonen i "Kettys blues" en efterlønner i et rækkehuskvarter i Brønshøj.

62-årige Arne Brandstrup er ufrivilligt blevet pensioneret fra sit job som lagerarbejder, og han har meget svært ved at få dagene til at gå. Der er en del ting, Arne kunne give sig til, såsom at fjerne ukrudt, reparere havelågen eller drivhuset. Men det kan han ikke rigtigt tage sig sammen til. Det meste af tiden opholder Arne sig i kælderen, hvor han har sin guitarsamling, sine cd´ere og sine plakater med Rolling Stones. Hernede har Arne også sin computer, hvorfra han chatter med andre Stones-fans fra hele verden.

I rækkehuset ved siden af Arne og hans kone Else bor Ketty og Mogens. De har vundet i lotto, så derfor kan Ketty arbejde hjemme som fuldtids "kunstner". Hun laver store gipstorsoer, som hun plastrer haven til med.
Man bor tæt i sådan et rækkehuskvarter, og nu hvor Arne er hjemme hele dagen, er Ketty ved at drive ham til vanvid: Hun taler hele tiden i telefon ude i haven – og hun taler meget højt - og så har hun en skrattende latter, der virkelig går Arne på nerverne. En dag bliver det simpelthen for meget for Arne, og han slår til Ketty med en guitar. Det dør hun af, og Arne skaffer liget af vejen.

Den unge vicekriminalkommisær Robert Jensen bliver sat på sagen, og han fatter ikke umiddelbart mistanke til Arne, men hvor længe kan Arne holde politiet fra døren?

"Kettys blues" er satirisk, humoristisk og uhyre velskrevet, og man fornemmer klart, at Eddie Thomas Petersen udover at være forfatter også er instruktør og manuskriptforfatter. Det er en meget filmisk roman om en helt almindelig mand, der mister grebet om sin tilværelse.

Kære Eddie Thomas Petersen, nu varer det vel ikke fire år igen??!!

People's Press, 2005. 392 sider. Kr 279,-

People's Press