Anmeldelse
Mordet på kommandanten - En ide viser sig af Haruki Murakami
- Log ind for at skrive kommentarer
Mageløs, magisk og mystisk - Murakami har gjort det igen. En genial historie, der er umulig at lægge fra sig, om kunst, kærlighed, ideer og alt det vi ikke kan se, men som alligevel findes.
’Mordet på kommandanten - En ide viser sig'’ behandler store eksistentielle temaer som identitet, kunstens rolle, kærlighed og ensomhed. Temaer som Murakami tidligere har behandlet, men nu har spundet ind i en ny, magisk fortælling.
En 36-årig portrætmaler, som forbliver navnløs, bliver forladt af sin hustru gennem seks år. Hun meddeler pludselig og uventet, at hun vil skilles, og maleren vælger straks at forlade sit hjem og bringer blot få ejendele med sig. Hovedpersonen, en anerkendt portrætmaler der maler efterspurgte portrætter på bestilling, tager efter konens chokerende meddelelse på et længere roadtrip for at få styr på tankerne og finde sig selv. Via en gammel ven fra kunstakademiet får han mulighed for at låne et lille hus langt oppe i bjergene. Den pludselige og ufrivillige ændring af malerens liv er med til at skubbe ham i en anden retning som maler. Udover at finde sig selv igen, forsøger han også at genopfinde sig selv som kunstner. Han stopper med at male portrætter og helliger sig arbejdet med at finde sin egen stil som kunstner.
Huset, der har tilhørt en gammel og meget berømt maler, ligger et særligt sted mellem to vejrlig og nær en lille helligdom. Efter at have boet i huset et stykke tid finder maleren et gammelt maleri på loftet, som ingen tilsyneladende ved eksisterer. Motivet har et uhyggeligt, men dragende motiv, og fundet af det bliver startskuddet på en række mystiske begivenheder og et nyt bekendtskab.
Der er en særlig stemning i romanen, som både skyldes husets øde beliggenhed, men også i høj grad malerens mystiske oplevelser. Det er magisk realisme når det er bedst. Trods de sære og unaturlige hændelser i historien studser man som læser næppe over dem. Det er jo Murakami, og de hører naturligt med i den fascinerende fortælling.
Uden at røbe for meget kan jeg også afsløre, at undertitlen har en vis betydning og kan forstås i mere end en forstand. ’En ide viser sig’ henviser nemlig både til kunstnerens ide og inspiration til nye værker, men antyder også, at der findes meget mere, end det vi ser med det blotte øje. Og ligesom i Murakamis øvrige romaner har musik og litteratur også en stor plads, idet hovedpersonen nyder både at læse og lytte til store operaer.
At få Murakamis nyeste roman i hænderne var som at komme hjem. Fra første side var jeg solgt og havde svært ved at lægge bogen fra mig igen. En genial roman, som alle Murakami-fans vil elske. Nye læsere af dette mageløse forfatterskab kan fint begynde her.
- Log ind for at skrive kommentarer
Mageløs, magisk og mystisk - Murakami har gjort det igen. En genial historie, der er umulig at lægge fra sig, om kunst, kærlighed, ideer og alt det vi ikke kan se, men som alligevel findes.
’Mordet på kommandanten - En ide viser sig'’ behandler store eksistentielle temaer som identitet, kunstens rolle, kærlighed og ensomhed. Temaer som Murakami tidligere har behandlet, men nu har spundet ind i en ny, magisk fortælling.
En 36-årig portrætmaler, som forbliver navnløs, bliver forladt af sin hustru gennem seks år. Hun meddeler pludselig og uventet, at hun vil skilles, og maleren vælger straks at forlade sit hjem og bringer blot få ejendele med sig. Hovedpersonen, en anerkendt portrætmaler der maler efterspurgte portrætter på bestilling, tager efter konens chokerende meddelelse på et længere roadtrip for at få styr på tankerne og finde sig selv. Via en gammel ven fra kunstakademiet får han mulighed for at låne et lille hus langt oppe i bjergene. Den pludselige og ufrivillige ændring af malerens liv er med til at skubbe ham i en anden retning som maler. Udover at finde sig selv igen, forsøger han også at genopfinde sig selv som kunstner. Han stopper med at male portrætter og helliger sig arbejdet med at finde sin egen stil som kunstner.
Huset, der har tilhørt en gammel og meget berømt maler, ligger et særligt sted mellem to vejrlig og nær en lille helligdom. Efter at have boet i huset et stykke tid finder maleren et gammelt maleri på loftet, som ingen tilsyneladende ved eksisterer. Motivet har et uhyggeligt, men dragende motiv, og fundet af det bliver startskuddet på en række mystiske begivenheder og et nyt bekendtskab.
Der er en særlig stemning i romanen, som både skyldes husets øde beliggenhed, men også i høj grad malerens mystiske oplevelser. Det er magisk realisme når det er bedst. Trods de sære og unaturlige hændelser i historien studser man som læser næppe over dem. Det er jo Murakami, og de hører naturligt med i den fascinerende fortælling.
Uden at røbe for meget kan jeg også afsløre, at undertitlen har en vis betydning og kan forstås i mere end en forstand. ’En ide viser sig’ henviser nemlig både til kunstnerens ide og inspiration til nye værker, men antyder også, at der findes meget mere, end det vi ser med det blotte øje. Og ligesom i Murakamis øvrige romaner har musik og litteratur også en stor plads, idet hovedpersonen nyder både at læse og lytte til store operaer.
At få Murakamis nyeste roman i hænderne var som at komme hjem. Fra første side var jeg solgt og havde svært ved at lægge bogen fra mig igen. En genial roman, som alle Murakami-fans vil elske. Nye læsere af dette mageløse forfatterskab kan fint begynde her.
Kommentarer