Vent på mig Marie

2014
)

Vent på mig Marie

Et medrivende historisk indblik

Vent på mig, Marie af Pernille Juhl er en historisk roman, der foregår under 1. verdenskrig, hvor Sønderjylland er under tysk herredømme. Vi følger sønderjyden Anders, der som de fleste andre sønderjyder sendes ud for at kæmpe på tyskernes side. Lige inden Anders skal af sted, er det endelig lykkedes ham at komme ind på livet af Marie, som han er forelsket i. Da han meget pludseligt bliver kaldt til militærtjeneste, når han ikke at kontakte Marie inden udsendelsen. Det er derfor uvist om de to nogen sinde kommer i kontakt med hinanden igen og så meget desto mere om det skal lykkes Anders at få sin Marie.

Igennem romanen følger vi primært Anders og den gruppe af dansksindede sønderjyder, som han hurtigt finder sammen med. Deres soldaterliv beskrives både gennem afgørende scener og dagligdags episoder og vi får således et nuanceret billede af forholdene. Hos Anders' handler det, ud over at overleve, om at genoprette kontakten til Marie og få formidlet de følelser, han ikke havde mod til at udtrykke, inden han blev udsendt. På sidelinjen følger vi Marie i Sønderjylland og får herigennem et blik på de dansksindede sønderjyders oplevelse af af deltage i en krig, de ikke oplever som deres egen. Marie har også Anders i tankerne, men må formode, at han har glemt alt om hende, da hun intet hører. Marie er ung, livlig og køn og tiltrækker snart andre bejlere.

Der er flere årsager til, at jeg mener romanen er absolut læseværdig. Romanen formår at skildre 1. verdenskrig og soldaterlivet levende, jordnært og interessant. Jeg er ellers ikke specielt historisk interesseret eller hyppig læser af historiske romaner. Jeg læser kun sådanne, hvis de formår at gøre historien relevant og medrivende for mig. Det gør "Vent på mig, Marie" til fulde.

Romanen har givet mig et varieret og konkret indtryk af datiden i Sønderjylland og af tilværelsen i krig.
Sproget flyder let og tegner mange billeder af både hverdagsliv og de afgørende slag under krigen. Jeg blev hurtigt grebet af spændingen omkring om Anders og Marie ender med at finde sammen, og hvordan det går med Anders og hans soldaterkammerater under de kummerlige og grumme krigsforhold.
Allerede nu glæder jeg mig til Pernille Juhls anden roman, som eftersigende skulle blive en efterfølger.

Audioteket
51016106