Fortielse

2015
)

Spændende bøger af Pia Grandjean Odderskov

Er det tilladt at skrive en bog, hvor halvdelen af teksten er ordret afskrift fra en anden bog? Ja det er det vel, hvis de to bøger begge er skrevet af samme forfatter. Jeg har lige læst to romaner af Pia Grandjean Odderskov, og her kunne jeg konstatere, at den ene bog udgjorde den ene halvdel af den anden. De handler begge om en romance mellem en tysk officer og en Vestjydsk kvinde, der under krigen indleder et forhold, og hvad der så heraf følger. Den første fra 2007 hedder Flugt og handler om, hvorledes de mødes, og hvorledes forholdet mellem de to vidt forskellige mennesker udvikler sig i løbet af krigens sidste år. Det er en meget velskreven og spændende bog udgivet på et lille forlag ”Ådalen” i Egå. Den er let læselig, og de enkelte episoder kommer i kronologisk rækkefølge. Det eneste, som støder mig er rent sprogligt. Mange steder er et sammensat ord delt op i to. Der står således: Åben mundet, Træ sålerne, Ride stævner og Rhinsk vin glasset. Vi kender alle, hvordan stavekontrollen foreslå sådant, så det er måske her vi skal finde synderen. Til gengæld er der et sted, hvor der er lavet et sammensat ord, som ikke skulle være: Der står ”tæt op adstendiget”. Disse sproglige svipsere gør dog ikke bogen dårlig. Jeg nævner blot fænomenet, fordi det springer ret så meget i øjnene. Flugt blev vist ikke noget hit, og bogen findes i dag kun på fire biblioteker i hele landet. Om den har været anskaffet ret få steder, eller hurtigt kasseret, fordi den ikke blev lånt ud, skal jeg være usagt. Det eksemplar, som jeg læste var skaffet hjem fra Statsbiblioteket. Pia Odderskovs anden roman fra 2015 og som går for at være en fortsættelse af Flugt hedder Fortielse. Denne bog er noget sværere at læse, fordi Sjuzet ikke følger Fabula. Handlingen springer hele tiden i tid, idet den veksler mellem det som skete under krigen, og det som skete mange år efter i 1970. Det er så sidstnævnte, som er fortsættelsen af den første roman, hvorimod beretningerne fra krigsårene i Fortielse bogstavelig talt er ordret gengivelse af den første roman. Det er så spændende, om Fortielse får en bedre skæbne end sin forgænger. Pia Odderskov er kommen væsentlig lettere til denne udgivelse, og man kan ikke lade være med at tænke, om hun ikke i frustration over den første bogs skæbne har bidt tænderne sammen og sagt til sig selv: Nu laver jeg bogen lidt sværere at læse, og så giver jeg den en mere hip titel, så går det nok bedre denne gang. Titlen Fortielse antyder, at der skal rodes op i nogle traumer og noget, som der helst ikke skal tales om, og det er netop det, som er temaet i afsnittene fra 1970, og sådanne temaer præger jo for en stor del de populære romaner i dag. Uanset hvad, så fandt jeg begge romaner meget læseværdige. Jeg læste dem i omvendt rækkefølge og trods sammenfaldet i tekst, så følte jeg mig vel underholdt under læsning af begge bøger. De kan absolut anbefales.

mellemgaard
51668588
9788793328112