Det sner med fjer : figurdigte om fugle

2020
)

Det sner med fjer : figurdigte om fugle

05 jan.21

Smuk billedbog med figurdigte fremtryller ordleg og fuglefakta i en imponerende flot sammensmeltning.

Karen Filskov tredje udgivelse med figurdigte tager afsæt i fuglenes mangfoldige verden. For sin første samling Skoven set fra oven, hvor digtene tog form efter dyr eller planter fra skoven, høstede hun i 2015 en nominering til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

I ’Det sner med fjer’ er 32 af verdens fugle portrætteret i dekorative figurdigte, som helt bogstaveligt er formet som de fugle, de handler om. Det i sig selv giver en anderledes måde at læse om fugle på. I bogen er der alle slags fugle, lige fra de hjemlige og velkendte som stæren, ravnen, tranen og storken til mere eksotiske som tukanen, flamingoen, Raja Ampat-paradisfuglen eller vogelkopløvhyttefuglen. Karen Filskov har valgt at udarbejde figurdigtene som en slags vejledning i at blive stor og klare sig selv til de fugleunger, som digtene omhandler, og hun skriver derfor i du-form til fuglene.

Digtene er fyldt med humor og ordspil, men også barske beskrivelser af fuglenes natur. Samtidig trækkes der referencer til det liv, som vi mennesker lever, f.eks. ved brug af ord som børnehave, gruppearbejde, skoleklasse, kinderæg, indkøbsvogn og skraldebil. Andre steder er klimabevidste kommentarer flettet ind, som når de gule ord, der udgør pelikanens næb, lyder: ”Hvorfor bruge plasticposer når du kan tage din egen pose med og skovle ind til du bliver helt elastisk?”

Det må have været et kæmpestort arbejde at få fuglenes karaktertræk til både at passe med de beskrivende ord og digtenes faste form. At det lykkes at få ord, farver, former og fakta rørt sammen til velsmurte og finurlige figurdigte vidner om stort sprogligt overskud. Bogstaver og tegn snor sig legende op og ned ad siderne, og tegn som @, >< og = bruges flittigt for at give fuglene deres korrekte facon. I de fleste digte er det endda nødvendigt med små pile, der angiver retning og indikerer, hvordan man finder vej ind til ordene og ud igen.

Det er en imponerende æstetisk og sanselig udgivelse, der er holdt i smukke og indbydende pastelfarver. Som en slags grafisk indholdsfortegnelse er de 32 fugle også placeret på rad og række i silhuetform på bogens forsats, og alle fuglene optræder på samme måde, blot i farver, bagerst i bogen. Det er en bog, der overskudsagtigt eksperimenterer med æstetik og sprog, og som kræver noget af sin læser, og det er oplagt at bruge den i undervisningsregi. F.eks. ved at lade eleverne eksperimenter med egne figurdigte, og der findes da også både figurdigteskabeloner og undervisningsmateriale på forlagets hjemmeside.

’Det sner med fjer’ inviterer til at gå på opdagelse i de mange fuglearter og den sprudlende leg med sprog og form med børn fra 7 år.

Vild Maskine
48652603