Den dag, hvor James McDougal forsvandt

2015
)

Den dag, hvor James McDougal forsvandt af Kalle Dixelius

18 feb.15

Svenskere med superkræfter, et medicinalfirma med en dødbringende virus og ulykkelig kærlighed er elementerne i en lidt rodet superhelteroman, der dog reddes af sin lune, svenske humor.

Samme dag som reaktor nr. 4 eksploderer på atomkraftværket i Tjernobyl, er tre 12-årige børn på telttur og bader i regnen. Knap 30 år senere opdager de, og andre svenskere rundt om i Sverige, at de har superkræfter. En kan flyve, en er umenneskelig stærk og en anden har en altid underliggende fornemmelse af, hvad der er rigtigt. En aften da enspænderen, og den i forvejen socialt usynlige James McDougal, strejfer rundt i Stockholms gader, opdager også han, at han har en superkraft. Han kan gøre sig selv usynlig. Samme aften får han et glimt af den pige, som han forelskede sig dybt i på Furuvikens campingplads i 1986. Og med sin nye superkraft som ballast får han mod til at opsøge hende.

PR-medarbejderen Maria Nagy har en helt anden agenda end kærlighed. Ligesom James McDougal har hun en superkraft, der har fulgt hende hele livet. Hun kan ved at røre eller blot strejfe andre mennesker se ind i deres tanker. En evne der har holdt hende på afstand af andre mennesker hele livet. Men da hun giver hånd til Robin Lundström, direktøren for Sveriges største medicinalfirma, får hun pludselig et glimt af fremtiden.  ”Hun havde set billeder af døde mennesker. De lå på overfyldte hospitalsgange, de lå på gaderne. Børn, voksne, gamle. Mange af dem var begyndt at gå i forrådnelse”.

Medicon, med Robin Lundström i spidsen, har netop erhvervet sig patentet til Pandexin, et lægemiddel der kan kurere forkølelse og influenza. Da midlet testes internt på firmaets medarbejdere, sker der en mutation, der skaber en luftbåren og dødbringende virus. Men som i en klassisk superheltefilm forener de nyfundne superhelte sig naturligvis for at redde verden.

Superhelteplottet med tråden til Tjernobyl-katastrofen i 1986 og den truende epidemi er originalt tænkt, og med sin lidt stereotype personbeskrivelse rummer romanen alle elementerne til en vaskeægte superhelteroman, der vil tiltale læsere af superheltetegneserier. Desværre mister romanen fokus og bliver en lidt rodet og klodset blanding af en samfundskritisk kærlighedsroman tilsat dystopi og superhelte. Den underliggende humoristiske tone, som er karakteristisk for mange svenske romaner for øjeblikket, holder dog romanen oven vande, og nød man ”En mand der hedder Ove” og ”Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt” er der en god chance for, at denne også vil falde i god jord.

Kalle Dixelius er forfatter og journalist og debuterede i 2009 med science fiction romanen ”Toffs bok". ”Den dag hvor James McDougal forsvandt” er forfatterens første roman på dansk.

Originally published by Marion Tirsgaard, Litteratursiden.

Rosenkilde & Bahnhof