Debutantprisen, Bodil og Jørgen Munch-Christensens kulturlegat. Til Jonas Eika Rasmussen for romanen, Lageret Huset Marie (2015)
Af Anne-Marie Mai, jurymedlem og litteraturprofessor
Jonas Eika vandt med Nordisk Råds litteraturpris 2019 for den nyskabende novellesamling ’Efter solen’. I motiveringen lød blandt andet, at Eika får prisen for “sit globale perspektiv, sit sanselige og billedstærke sprog og sin evne til at tale ind i samtidens politiske udfordringer, uden at man på nogen måde føler sig dirigeret et bestemt sted hen".
Jonas Eika holdt en vild takketale, der må gå over i historien. Han sluttede med ordene: 'Og for os alle, tror jeg det kræver, at vi ødelægger det afgrænsede, uniforme selv, som staten og kapitalen har skabt i os, og lærer at handle sammen igen, på tværs og i kraft af vores forskelle. Det kræver, at vi finder hinanden”. Jonas Eika vandt tidligere i år Blixenprisen for årets skønlitterære udgivelse for for sin visionære novellesamling 'Efter solen'. De samfundskritiske sci-fi-noveller har tidligere indbragt forfatteren både Montanaprisen, Michael Strunge Prisen og prisen Den svære to'er.
Jonas Eika (1991) dimitterede fra Forfatterskolen i 2015 og debuterede med romanen Lageret Huset Marie, som modtog Munch Christensens debutantpris i 2016. Debutromanen tilhører en undergenre, som man kan kalde arbejdspladsromanen. Bogen giver nemlig et veloptegnet og meget konkret billede af de vilkår natarbejde på en fabrik foregår under, og hvordan det påvirker både psyken og kroppen hos de mennesker som arbejder der. Lokalerne har ingen vinduer, arbejdet er tilsyneladende endeløst, kun afbrudt af de forskellige holds vagtskifte. I denne syntetiske bagkulisse bliver lagerarbejderen reduceret til at tjene sin funktion. Romanen kredser om klassiske dilemmaer som kapitalismens grundlæggende modarbejdelse af menneskets udfoldelse, og den eksistentielle søgen efter sammenhæng i tilværelsen.
I 2018 fulgte novellesamlingen 'Efter Solen', som Jonas Eika har modtaget Michael Strunge Prisen, Den svære to'er og Montanaprisen for. Jonas Eika bevæger sig fra den socialrealistiske romandebut med novellerne over i samfundskritisk science fiction. Samlingens foruroligende sci-fi-noveller svæver mellem virkelighed, fantasi og syrede syner. De er optaget af krop og (krops)væsker, imens de positionerer mennesker over for andre mennesker eller organismer/teknologiske størrelser. Det flyder bogstaveligt talt med sæd, blod, parfumeret bodyshower, aftersun og vand. Novellerne drives frem af sære relationer og begæret efter samhørighed med nogen eller noget.
Eika frastøder og tiltrækker med hjemmelavede ord, minutiøse detaljer og saftige kombinationer. Novellerne foregår i ekstreme miljøer, der er voldsomt fascinerende, fremmede, genkendelige og absurde. I disse noveller formår Eika at beskrive virkeligheden på en ny og overraskende måde.
Jonas Eika har med sine første to meget forskellige udgivelser slået sin stemme fast som miljøtegningens og væskernes mester.
Fotograf Lil B. Wachmann
Jonas Eika vandt med Nordisk Råds litteraturpris 2019 for den nyskabende novellesamling ’Efter solen’. I motiveringen lød blandt andet, at Eika får prisen for “sit globale perspektiv, sit sanselige og billedstærke sprog og sin evne til at tale ind i samtidens politiske udfordringer, uden at man på nogen måde føler sig dirigeret et bestemt sted hen".
Jonas Eika holdt en vild takketale, der må gå over i historien. Han sluttede med ordene: 'Og for os alle, tror jeg det kræver, at vi ødelægger det afgrænsede, uniforme selv, som staten og kapitalen har skabt i os, og lærer at handle sammen igen, på tværs og i kraft af vores forskelle. Det kræver, at vi finder hinanden”. Jonas Eika vandt tidligere i år Blixenprisen for årets skønlitterære udgivelse for for sin visionære novellesamling 'Efter solen'. De samfundskritiske sci-fi-noveller har tidligere indbragt forfatteren både Montanaprisen, Michael Strunge Prisen og prisen Den svære to'er.
Jonas Eika (1991) dimitterede fra Forfatterskolen i 2015 og debuterede med romanen Lageret Huset Marie, som modtog Munch Christensens debutantpris i 2016. Debutromanen tilhører en undergenre, som man kan kalde arbejdspladsromanen. Bogen giver nemlig et veloptegnet og meget konkret billede af de vilkår natarbejde på en fabrik foregår under, og hvordan det påvirker både psyken og kroppen hos de mennesker som arbejder der. Lokalerne har ingen vinduer, arbejdet er tilsyneladende endeløst, kun afbrudt af de forskellige holds vagtskifte. I denne syntetiske bagkulisse bliver lagerarbejderen reduceret til at tjene sin funktion. Romanen kredser om klassiske dilemmaer som kapitalismens grundlæggende modarbejdelse af menneskets udfoldelse, og den eksistentielle søgen efter sammenhæng i tilværelsen.
I 2018 fulgte novellesamlingen 'Efter Solen', som Jonas Eika har modtaget Michael Strunge Prisen, Den svære to'er og Montanaprisen for. Jonas Eika bevæger sig fra den socialrealistiske romandebut med novellerne over i samfundskritisk science fiction. Samlingens foruroligende sci-fi-noveller svæver mellem virkelighed, fantasi og syrede syner. De er optaget af krop og (krops)væsker, imens de positionerer mennesker over for andre mennesker eller organismer/teknologiske størrelser. Det flyder bogstaveligt talt med sæd, blod, parfumeret bodyshower, aftersun og vand. Novellerne drives frem af sære relationer og begæret efter samhørighed med nogen eller noget.
Eika frastøder og tiltrækker med hjemmelavede ord, minutiøse detaljer og saftige kombinationer. Novellerne foregår i ekstreme miljøer, der er voldsomt fascinerende, fremmede, genkendelige og absurde. I disse noveller formår Eika at beskrive virkeligheden på en ny og overraskende måde.
Jonas Eika har med sine første to meget forskellige udgivelser slået sin stemme fast som miljøtegningens og væskernes mester.
Fotograf Lil B. Wachmann
Debutantprisen, Bodil og Jørgen Munch-Christensens kulturlegat. Til Jonas Eika Rasmussen for romanen, Lageret Huset Marie (2015)
Af Anne-Marie Mai, jurymedlem og litteraturprofessor