Super sørgelig sand kærlighedshistorie

2011
)

Super sørgelig sand kærlighedshistorie af Gary Shteyngart

12 sep.11

Satirisk Sprogligt Sprudlende Fremtids Fortælling

På sin sidste aften i Italien inden han skal retur til USA møder Lenny Abramov den 24-årige meget slanke og vrede koreaner Eunice Park. Lenny har været udstationeret i Italien i et år som Life Lovers Outreach koordinator, han sælger evigt liv til rige europæere – eller han har prøvet på det. Efterlivssalget er ikke gået så godt, så nu kaldes han hjem. Det kører generelt ikke godt for Lenny, han er uncool og han nærmer sig de 40 år (gammel!!!!) og higer efter at tilkøbe sig efterliv, men det går ikke så godt med transfedtsyrerne, sundheden og alkoholindtaget, og han skal også lige regenere sin lever inden han kommer videre i projektet. MEN, den sidste aften i Italien møder Lenny altså Eunice, sit livs kærlighed, de hygger sig en enkelt aften og han rejser hjem til USA, men kan ikke glemme hende. Sender hende corny længselsfulde beskeder på Global Teens netværket (á la facebook) og til sidst kommer hun da også, og det er den kærlighedshistorie der herefter følger der er bogens centrum.

Det er en utraditionel kærlighedshistorie i et fremtidsunivers hvor kredit og ungdom er det eneste vigtige. USA er ved at gå bankerot og blive overtaget af kineserne, euroen er langt mere værd en dollaren. Folk læser ikke mere, bortset fra Lenny som har væggene fulde af bøger der dog er parfumerede – de lugter jo dårligt. Man taler næsten heller ikke mere, meget af kommunikationen foregår via medierne, via äppäräterne alle render rundt med. På gaderne er opsat ’kreditpæle’ der registrer de forbipasserendes kredit, og New York er ved at ende som de riges paradis, så alle der ikke har en ok kreditværdighed fjernes.

En underholdende og spændende bog med et spillevende, ordrigt og ikke altid pænt sprog og en meget anderledes fremtidsfortælling, som er så meget desto mere skræmmende fordi det måske er en fremtid man godt kunne se nærme sig ude i horisonten. Dette er Gary Shteyngarts anden udgivelse på dansk, den første ’Absurdistan’ udkom i 2008. Gary Shteyngart er som Lenny af russisk jødisk herkomst. Forfatteren gæstede Louisiana Litteraturfestival i 2011.

Mich Vraa
28890893
Rodrigo Corral/Imperiet