Anomalien

2021
)

Anomalien

28 jan.22

Hervé Le Tellier blander genrekortene og har skabt et moderne mesterværk. En terapeutisk rejse ind i den menneskelige natur i mødet med det ubeskrivelige.

Litterære genreblandinger kan have en tendens til at skyde helt forbi. De kan simpelthen blive noget rod. ’Anomalien’ er alt det, en vellykket genrehybrid skal være. Spændende, tankevækkende, rørende og så virkelig godt skrevet.

Historien følger en række karakterer, der trods vidt forskellige personligheder og baggrunde alle har én ting til fælles. De var på samme fly på samme tidspunkt, nemlig da "begivenheden" fandt sted. En begivenhed, som vil ændre deres liv og vores verden for altid, og så kan jeg egentlig ikke fortælle meget mere om handlingen. Det ville nemlig være ærgerligt at afsløre det, som er en virkelig fed ide til en roman. Og idéen er romanen, så ikke et ord mere om handlingen.

Passagerne vi møder i romanen er alsidige. Lige fra lejemorderen, der er under dække som familiefaren Blake, til den nigerianske popstjerne Slimboy, den succesfulde advokat Joanna og den ukendte forfatter Victor Miesel, der med et trylleslag bliver verdenskendt med sin roman ’Anomalien’, som han udgiver efter flyrejsen – og ja, som deler navn med Le Telliers virkelige roman. Alle karaktererne (vi følger 11 i alt) kæmper hver især med hemmeligheder i deres liv, der med den mystiske begivenhed ombord på Boeing 787eren fra Paris til New York pludselig bliver umulige at inddæmme. I stedet tvinges de nu til at konfrontere deres usikkerheder og de konflikter, der lurer i skyggerne af deres opstillede hverdagsfacader.

På samme måde som "begivenheden" i bogen er en umulighed, så er Le Telliers genrehybrid en litterær umulighed. Han bruger både elementer af science fiction, humor, thriller, filosofi og samfundskritik for at folde karaktererne ud. Et mirakel på såvel skrift som på åben himmel. Romanen er egentlig letlæst, men ikke let fordøjelig. Den hænger ved efter sidste side, og opfordrer til samtale om menneskelighed og naturvidenskab uden at give køb på underholdningsværdien. Hervé Le Tellier vandt Goncourt-prisen – en af Frankrigs mest prestigefyldte priser - for romanen. Det vidner noget om denne genrebastards litterære kvalitet.

Hatten af for Le Tellier for at gøre det umulige, og god fornøjelse til alle læsere, der er så heldige at læse ’Anomalien’ for første gang. Gid jeg havde mulighed for at gøre det igen. Men så igen. I bogens ånd. Måske har jeg…

Bobo
Peer Bundgaard
61918582