Støv

2019
)

Støv af Hugh Howey

23 apr.19

Med dette bind afrundes den fantastiske Silo serie på ypperste vis til en forløsende slutning. Science Fiction når det er bedst.

Hugh Howey er et kæmpenavn i udlandet, men dette er hans første serie på dansk. Den såkaldte ’Silo trilogi’ er et vidunderligt bekendtskab med forfatteren, og man kan virkelig håbe, at noget af hans øvrige produktion bliver oversat til dansk. Howey har nemlig i den grad fornyet genren, og hans serie er et forfriskende pust i en genre, der stort set domineres af ”Hunger Games lignende produkter” og Science Fiction Cirklens prisværdige udgivelser.

Howeys mørke dystopi forener spændingsromanen med menneskelig psykologi og skildrer, hvor faretruende langt manipulation, hemmeligheder og løgne kan præge en hel befolkning. Serien starter i år 2049 og fortsætter i flere århundreder frem til 2345, hvor dette binds handling kobles sammen med begivenhederne i første del og anden del - Blår og Skift.

Jorden er blevet forvandlet til et giftigt helvede, og folk har kun kunnet overleve i de såkaldte siloer. Alle har i flere hundrede år troet, at der kun var den samme silo, og at det var ensbetydende med døden at forlade siloen. Mekanikeren Juliette har dog mirakuløst overlevet at blive sat udenfor, og samtidig opdagede hun, at der findes en masse andre siloer. I Silo 17 mødte hun Solo og en lille flok børn, og hun lover at prøve at få forbundet hendes egen Silo 18 med Solos silo.

Hun vender tilbage til sin egen Silo, bliver udnævnt til borgmester og iværksætter et større gravearbejde for at få forbundet de to siloer. Hendes overlevelse og folks frygt for konsekvenserne løser dog mistro, frygt og oprørsstemning, og det bliver bestemt ikke bedre af, at Juliette beslutter at gå udenfor igen for at se, om man kan overleve. Vejen ud bliver lang og farefuld, og samtidig er man i Silo 1, som i hemmelighed har kontrolleret alle siloer, i gang med en plan om at lukke ned for siloerne.

Denne historie er, ligesom de to første bind i serien en af de bøger, man bare haster igennem med stigende begejstring. Man er selvfølgelig nødt til at læse alle bind i den rigtige rækkefølge for at få det fulde udbytte af historien, hvilket naturligvis er en ordentlig mundfuld med næsten 1500 sider i alt, men hold da op, hvor er det god underholdning.

Dream Litt
Nikolaj Kvistgaard Johansen
9788771712759