)

Skarp på hajer af Owen Davey

20 okt.20

Det er på høje tid, vi lærer om havets mest frygtede og også mest misforståede beboere, hajerne.

Owen Davey opklarer i denne bog nogle af mysterierne, der er tilknyttet hajerne, som mest er kendt for at være dødbringende og lumske. Og det er en overvejende misforståelse.

Bogen beskriver slet og er alt om hajer. Man kan finde alt næsten alt, hvad der er værd at vide om havets frygtede rovdyr.

Hajen udviklede sig for mere end 420 mio. år siden, hvilket betyder, at de er 200 mio. år ældre end dinosaurerne. Hvis vi synes, hajer er store i vores tid, fandtes der for ca. 1,2 mio. år siden en haj, der var gigantisk. Megalodon var mellem 16-18 m lang og vejede det samme som ca. 30 hvidhajer. Dens tænder var ca. 18 cm lange, hvilket næsten svarer til længden på et menneskes hoved.

Der findes mere end 500 forskellige hajarter, og Owen Davey beskriver på en overskuelig og letforståelig måde, hvordan man kan skelne nogle af de mange hajarter fra hinanden. Den største af hajerne, der lever som et rovdyr, er hvidhajen, hvis eneste trussel, udover mennesket, er spækhuggere. Den allerstørste hajart er hvalhajen, der kan blive ca. 20 m lang. Den mindste art er lanternehajen, der højst bliver ca. 20 cm lang. Men hajerne er truede. Mennesket slår ca. 11.000 hajer ihjel hver eneste time på verdensplan, og det er katastrofalt, da de, ligesom alle andre levende væsner, er essentielle for verdens økosystemer.

Udover at være virkeligt velskrevet, overskuelig og særdeles informativ, er denne bog en visuel godbid. Formidlingen, både i tekst og illustrationer, giver lyst til at læse mere. Billederne er stiliserede og kunstneriske og ligner grafiske plakater. En vidunderlig smuk bog, som børn fra ca. 6 år og voksne vil elske alene for dens imponerende skønhed. Et samlerobjekt på linje med serien Velkommen til museet.

Gads Børnebøger
Leif Schack-Nielsen
978-87-627-3366-4