Anmeldelse
Mordets analyse af Jed Rubenfeld
- Log ind for at skrive kommentarer
Sigmund Freud og Carl Gustav Jung spiller nøglerollerne i denne elegante, historiske psykoanalytiske og ikke mindst sindsoprivende thriller fra New York.
I år 1909 er doktor Freud og hans konkurrerende lærling Jung på gæsteforelæsningsrejse til USA. De skal forelæse om det nye forargelige hit på lægescenen, nemlig psykoanalysen. Den unge amerikanske læge og psykolog Stratham Younger, som er vild med Freuds teorier, modtager dem som udsendt ledsager ved ankomsten og så er scenen sat.
Samtidig et andet sted i byen bliver den unge miss Riverford fundet hængende seksuelt mishandlet og stranguleret ned fra en loftslampe. Vi følger fra starten opklaringsforsøgene fra sidelinien gennem den muntre opdager Littlemores øjne.
Da den unge rigmandsdatter Nora Acton udsættes for et lignende overgreb bliver det dog nødvendigt at kalde på Freud og kompagnonernes psykoanalytiske assistance. Det viser sig nemlig at Nora lider af hukommelsestab og hun kan ikke huske, hvad og ikke mindst hvem, der har mishandlet hende.
Freud bliver straks interesseret i sagen og beder sin kollega doktor Younger tage sagen med ham selv som bisidder. Younger begår straks den klassiske læge-patientfejl at blive forelsket i den indtagende Nora og kan pludselig ikke skille klinten fra hveden. Det har Freud heldigvis også prøvet og kan guide Younger i den rigtige psykoanalytiske retning.
Parallelt følger vi de hidsige faglige diskussioner mellem Freud, Jung og de øvrige analytiske kombattanter. Det viser sig nemlig at der er opstået sprækker i deres teoretiske fundament, og at de faktisk trækker i flere retninger. Og det fænger ved historien! For, hvor er der tale om kendsgerninger og hvor er der tale om fiktion?
Umiddelbart er den store skurk i historien den indflydelsesrige George Banwell, som har noget kørende med Nora. Men intet er sort og hvidt i denne intense historie.
Et spændende aspekt ved dramaet er den tone hvori den afvikles. Sjældent har jeg følt en så levende beskrivelse af New Yorks atmosfære og interiør som her. Man kan bogstaveligt taget lugte hestepærerne og de stinkende cigarer. Godt lavet!
Og slutningen er eminent!
Oversat af Mette Egerod. Aschehoug, 2007. 448 sider.
Brugernes anmeldelser