Forårsblæst over Havana

2008
)

Forårsblæst over Havana af Leonardo Padura

30 jun.08

Melankolsk cubansk krimi om gymnasieelever og lærerinder, motorcykeltyve og narkohandlere - og om Havana.

'La Cuaresma', den sydlige forårsblæst hærger Havana, den hvirvler alting op og gør folk vanvittige her i tredje del af Havana-kvartetten. Kriminalkommissær Mario Conde må i bogstavelig forstand "a trip down memory lane", da han skal opklare mordet på en ung og afholdt lærerinde på det gymnasium hvor han selv gik i sin tid. Nu som dengang ryger eleverne på toiletterne og stikker af over sportsbanerne når de skal pjække, og Conde gør sig mange tanker om sin gymnasietid. Det var dengang han fik de venner han stadig har i dag og som er en del af det brogede persongalleri vi efterhånden kender: Angola-veteranen i rullestol, "den tynde" Carlos, der slet ikke er tynd længere, Røde Candito m.fl.

Han har dog ind imellem svært ved at koncentrere sig om opgaven, for han har mødt en kvinde med stort K: Den rødhårede Karina der spiller saxofon og har de mest fuldendte former – selv om hendes bagdel er lidt for flad. Hvordan kan hun have boet i samme kvarter som Conde hele sit liv uden at han, med sit skarpe blik for kvinders former, har fået øje på hende? Han går helt fra koncepterne og vasker både tøj og køkkengulv, så hårdt er han ramt. Hvordan skal det dog ende? Læs bogen og find ud af det!

Der hersker ingen tvivl om at Padura holder af sin ø og sin by selv om han er stærkt kritisk over for styret. Ud over at være spændende og velskrevne er hans bøger frem for alt en kærlighedserklæring til Havana, Cubas forfaldne hovedstad, til de vakkelvorne huse med den afskallede maling, til de støvede gader og de gamle amerikaner-øser, til gode cigarer og billig rom.

"Forårsblæst over Havana" kan med fordel læses til akkompagnement af Buena Vista Social Club og med et glas rom inden for rækkevidde, så er man i rigtig Havana-stemning.

Oversat fra cubansk spansk af Peer Sibast efter 'Vientos de cuaresma'. Sohn, 2008. 250 sider.

Rødovre : Sohn