Kættere

2015
)

Kættere af Leonardo Padura

02 feb.15

Forfatteren er kendt for sine stemningsfulde spændingsromaner fra Cuba, men hans nyeste bog er både en krimi, en beskrivelse af jødernes historie og en skildring af kunstneren Rembrandt.

Historien starter i 1939. Ud for Havannas kyst ligger dampskibet S.S. Saint Louis og venter på at få lov til at landsætte sin last af 900 jøder, der er flygtet fra Nazi-Tyskland. Jøderne har betalt mange penge for deres flugt, men noget går galt, og myndighederne på Cuba vil ikke give asyl til de flygtede. På kajen er forsamlet en stor skare af Cubas jøder, deriblandt drengen Daniel Kaminsky og hans onkel. Drengens far, mor og lillesøster er ombord på skibet, men de regner med at kunne bestikke embedsmændene med deres medbragte skat: Et lille Rembrandt-maleri, der har tilhørt familien i århundreder. Planen mislykkes dog, maleriet forsvinder, og skibet må vende tilbage til Europa og den frygtelige skæbne, der venter alle jøder der.

Mange år senere bliver maleriet pludselig sat til salg, og Daniels søn, Elias beslutter sig for at forlade sit hjem i USA og tage til Cuba for at forske i familiens tid på Cuba og ikke mindst maleriets historie. Elias tager kontakt til den nu pensionerede politimand Mario Conde, og både gennem den viden, Elias har fra sin far, og Condes’ undersøgelser på Cuba sammenstykkes nu en fantastisk historie om mord, korruption og ulykkelige menneskeskæbner.

Padura er blevet en internationalt anerkendt forfatter, især gennem de fire krimier i den såkaldte Havanna-kvartet serie, og hans meget litterære spændingsromaner er på mange måder i en klasse for sig. Sproget er blomstrende, malerisk og detaljeret, og skildringerne af alle de mange karakterer er vedkommende og levende. Man kan ligefrem både se og lugte det eksotiske Cuba, som på trods af forfald, fattigdom og bristede illusioner, udstråler charme, livsglæde og atmosfære. Den på mange måder særdeles ambitiøse og indviklede roman er først og fremmest en fantastisk velskrevet og velkomponeret historie, og i virkeligheden er der næsten ingen grænser for alle de lag og vinkler, man kan dykke ned i. Det, der nok især imponerer, er dog bogens sindrige komposition, hvor hændelserne i nutiden flettes sammen med små historier fra fortiden. Plot, research og tempo føres sammen til en højere enhed af helt enestående karakter.

Når det så er sagt, må man dog retfærdigvis nok også erkende, at den spændingshungrende læser vil finde historien lige lovlig ”langhåret”. Alle de mange historiske tilbageblik bevirker fx, at man er nødt til at sætte læsetempoet ned, og især afsnittet omkring Rembrandt kan måske virke en anelse overflødigt. Men holder man fast, vil historien langsomt æde sig ind på en og folde sig ud til en mageløs litterær oplevelse.

Originally published by Arne Larsen, Litteratursiden.

Kirsten A. Nielsen
51550900