En fremmed i huset

2017
)

En fremmed i huset af Shari Lapena

15 jan.18

Den canadiske forfatter, der fik sit store internationale gennembrud med debutkrimien ’Naboparret’, har skrevet endnu en overraskende og underholdende thriller.

’En fremmed i huset’ er en gedigent spændende omend en smule urealistisk. Historien er bygget op omkring hovedpersonen Karen, der mister hukommelsen i en bilulykke og mistænkes for mord. Man er aldrig helt sikker på, hvad der er sandt, og Karens mand Tom kæmper samme kamp. Han har svært ved at stole på, at Karen virkelig intet kan huske. Langsomt går det dog op for ham, at Karen måske ikke er den kvinde, hun har givet sig ud for at være.

Der er andre end Tom, der begynder at rode i Karens fortid, og ikke mindst politiet er interesseret i at finde ud af noget om hendes baggrund, for det kan måske hjælpe dem med at få identificeret den ukendte mand, som Karen er anklaget for at have dræbt. Langsomt afsløres sandheden om Karen, og den er meget anderledes, end jeg havde forestillet mig. Plottet holder, og det er først til allersidst, at den rette og noget uventede sammenhæng kommer frem. Nogle af personerne får en anderledes rolle, end man regner med, og det er med till at intensivere spændingen.

Der er flere sidehistorier i fortællingen, og de er også med til at gøre den interessant og fængslende, da historierne hver især gemmer potentielle overraskelser og mulige slutninger. Især Tom, Karen og veninden Brigid fremstår skarpe, og da de er bogens hovedpersoner, fungerer det rigtig godt, at det lige præcis er dem, der brænder igennem.

Bogen kan anbefales til fans af bøger som ’Kvinden i toget’ og ’Kvinden der forsvandt’ og til læsere af krimier i den mindre blodige ende.

Steffen Rayburn-Maarup
53735118