Kort til forelskede og andre vildfarne sjæle

2019
)

Kort til forelskede og andre vildfarne sjæle af Johanna Lindbäck

12 jun.19

Ungdomsroman om kærlighed, venskab og alt det midt imellem, når man er 15 år, og de store følelser kan lave en masse benspænd, så man næsten ikke kan være i sig selv.

Fuldstændigt som de plejer, skal Julia og hendes familie holde sommerferie i deres feriehus i den svenske skærgård. Men i år er hendes bedste veninde Karin ikke med, som hun ellers har været de sidste mange år. Hun er i stedet på Mallorca sammen med Astrid, hvis familie har mange penge, som garanteret er meget mere interessant at være sammen med end kedelige Julia.

Julia er endnu mere ked af det, fordi hun ved, at selvom Karin har svigtet hende, er det især på grund af Isak. Søde Isak, som har inviteret Julia på café, og Julia har sagt ja, selvom hun udmærket ved, at Karin har været forelsket i ham længe. Og selvom han har magiske fingre og giver søde kys, er Julia ikke sikker på, hun er forelsket? Karin har ret; Julia er en fucking bitch!

Egentligt passer det Julia meget godt at tage med sin far i sommerhus. De to skal være alene den første uge, inden hendes mor kommer. I år kommer hendes storebror Arvid og hans bedste ven heller ikke med. Det betyder, at det eneste Julia skal lave er at nyde den elendige internetforbindelse, der virker bedst fra badebroen og de langsomme rutiner, næsten uden selskab. Alle forudsætninger er opfyldt for at slappe af og kede sig. At længes hjem og vente på at blive overmandet af den store overvældende forelskelse, der endnu ikke er opstået i forholdet til Isak. Men Julia er sikker på, den kommer lige om lidt.

Karin har haft flere kærester. Hun er også både pæn, sød og lige tilpas høj. Julia selv er kedelig og langsom til at tænke. Desuden er hun alt for høj. Men det synes Rasmus slet ikke! Rasmus, der er i sommerhus ret tæt på Julia, bliver meget forelsket i hende. Og hun muligvis også i ham. Rasmus der ikke er perfekt, men derimod skeler lidt på det ene øje. Hun vil ikke være forelsket i ham, for hun vil jo være forelsket i Isak! Heldigvis kan man jo selv bestemme, hvem man vil være forelsket i. Kan man ikke?

Johanna Lindbäck har skrevet flere ungdomsromaner og i ’Kort til forelskede og andre vildfarne sjæle’ lader hun historiens fortællerperspektiv skifte imellem Julia og Rasmus. Det skaber en realistisk, læsevenlig og indlevende fortælling, som kan læses af unge fra cirka tretten år.

En dejlig fortælling om de følelser, der ikke kun er forbeholdt de unge, og en historie som kan læses af alle, der har den mindste snert af romantik i sig.

Turbine
Mette Stepnicka