Anmeldelse
Sten saks papir af Naja Marie Aidt
- Log ind for at skrive kommentarer
Et nøgent portræt af en mand og hans familie bliver til en overraskende undergangsfortælling fyldt med humor. Lyriske passager fungerer som kontrast til de voldsomme handlinger.
En far er død i fængslet, før han har fået sin dom. Da de to søskende, Thomas og Jenny, skal rydde hans lejlighed, viser det sig, at der har været indbrud, og det meste er ødelagt. Jenny insisterer på at hun vil have brødristeren, der er gået stykker. Da Thomas prøver at reparere den, finder han et indhold, som han ikke fortæller om til nogen, men som forandrer hans liv.
Thomas bor sammen med Patricia, der gerne vil have et barn, men det ønsker Thomas ikke. Thomas har sammen med en anden en forretning med papir og kunstnerartikler, og han har drømme om at åbne en ny filial. Forholdet til søsteren, der har datteren Alice, som er kæreste med den småkriminelle Ernesto, er ikke uden problemer. Moderen forlod dem og døde ung, og faderen gav dem bank.
Thomas er fyldt med modsatrettede følelser af angst, indestængt raseri, begær og lykkelige øjeblikke, og han er bange for at blive forladt. Han elsker Patricia, men støder hende alligevel fra sig. Selv om hans familie er et umage selskab, er den det eneste, han har. Ikke mindst fundet i brødristeren får alt til at eksplodere.
Naja Marie Aidts roman, der foregår i et ikke nærmere defineret storbymiljø, hvor der ikke er langt til et bjergområde, er ikke lige til at sætte på en formel. Den er en undergangshistorie om det maskuline og den sociale arv, en anderledes familieroman, en thriller, og så er den fyldt med humor, indsigt og poesi. Det viser sig, at den kriminelle og voldelige far havde flere sider, idet han var en stor lyriklæser. Til et familieselskab konkurreres der om at citere og gætte digte, og her kommer bl.a. Whitman, Rilke og Celan på banen.
Både indholdet, personerne, dialogerne og sproget overrasker, så man bliver fastholdt til det sidste. Der er de fineste lyriske passager af byens lyde og dufte, af lys, støv og mørke som en kontrastfyldt klangbund til den rå, koncise dialog, de maskuline følelser og de voldsomme handlinger.
Naja Marie Aidt viste sit store episke talent i novelle samlingen ’Bavian’, som hun modtog Nordisk Råds Litteraturpris for i 2008.
- Log ind for at skrive kommentarer
Et nøgent portræt af en mand og hans familie bliver til en overraskende undergangsfortælling fyldt med humor. Lyriske passager fungerer som kontrast til de voldsomme handlinger.
En far er død i fængslet, før han har fået sin dom. Da de to søskende, Thomas og Jenny, skal rydde hans lejlighed, viser det sig, at der har været indbrud, og det meste er ødelagt. Jenny insisterer på at hun vil have brødristeren, der er gået stykker. Da Thomas prøver at reparere den, finder han et indhold, som han ikke fortæller om til nogen, men som forandrer hans liv.
Thomas bor sammen med Patricia, der gerne vil have et barn, men det ønsker Thomas ikke. Thomas har sammen med en anden en forretning med papir og kunstnerartikler, og han har drømme om at åbne en ny filial. Forholdet til søsteren, der har datteren Alice, som er kæreste med den småkriminelle Ernesto, er ikke uden problemer. Moderen forlod dem og døde ung, og faderen gav dem bank.
Thomas er fyldt med modsatrettede følelser af angst, indestængt raseri, begær og lykkelige øjeblikke, og han er bange for at blive forladt. Han elsker Patricia, men støder hende alligevel fra sig. Selv om hans familie er et umage selskab, er den det eneste, han har. Ikke mindst fundet i brødristeren får alt til at eksplodere.
Naja Marie Aidts roman, der foregår i et ikke nærmere defineret storbymiljø, hvor der ikke er langt til et bjergområde, er ikke lige til at sætte på en formel. Den er en undergangshistorie om det maskuline og den sociale arv, en anderledes familieroman, en thriller, og så er den fyldt med humor, indsigt og poesi. Det viser sig, at den kriminelle og voldelige far havde flere sider, idet han var en stor lyriklæser. Til et familieselskab konkurreres der om at citere og gætte digte, og her kommer bl.a. Whitman, Rilke og Celan på banen.
Både indholdet, personerne, dialogerne og sproget overrasker, så man bliver fastholdt til det sidste. Der er de fineste lyriske passager af byens lyde og dufte, af lys, støv og mørke som en kontrastfyldt klangbund til den rå, koncise dialog, de maskuline følelser og de voldsomme handlinger.
Naja Marie Aidt viste sit store episke talent i novelle samlingen ’Bavian’, som hun modtog Nordisk Råds Litteraturpris for i 2008.
Kommentarer