Analyse
Wung-Sung, Jesper - En anden gren
'En anden gren' er fortællingen om Jesper Wung Sungs egen familiehistorie og om danskernes første møde med kinesisk kultur
Med 'En anden gren' har Jesper Wung Sung skrevet en atmosfærefyldt historie om sin oldefar, kineseren San Wung Sun, der kom til Danmark i 1902 og senere giftede sig med danske Ingeborg. Den 553 sider lange roman indledes med et citat fra udstillingskataloget ’Kina i Tivoli’ fra 1902: ”Der gives ingen kortere Definition på en Kineser end den, at han er det stik modsatte af en Europæer”. Herefter skildrer romanen i korte kapitler Sans rejse mod og ankomst til Danmark, hvor han skal indgå som en del af udstillingen i Tivoli i København, en udmattende og fortumlende rejse mod et ukendt land, hvor han håber at kunne tjene penge til sin mor og sine mindre søskende, efter at hans far og bror er forsvundet under bokseropstanden i Kina. I et parallelt spor skildres Ingeborgs tanker og hverdag i en bagerbutik i København, mens der langsomt bygges op til det skæbnesvangre møde mellem den danske kvinde og den kinesiske mand en sommerdag i Tivoli 1902. De forelsker sig og vælger at følge forelskelsen og forsøger at bygge en tilværelse op sammen, et valg, der har store konsekvenser for dem begge, for San, der aldrig kommer tilbage til sit hjemland, og for Ingeborg, der mister kontakten til sin familie og sit danske statsborgerskab for sit ønske om at gifte sig med San.
En skrift, der gør alting langsomt
Jesper Wung Sungs skrivestil er sansemættet og fuld af atmosfære, som her, hvor San for første gang sætter benene i København: ”Han glor op på den slørede, stjerneløse himmel over vognen. Så er der lugtene, alle eksotiske, om det er en sødlig em fra en allé af træer eller et skarpt strejf af pis fra en rendesten, selv røgen fra skorstenene lugter anderledes". Her er en skarp og præcis beskrivelse af, hvordan det kan have været for en fremmed i starten af 1900-tallet at opleve København for første gang.
Passagen med beskrivelsen af dette møde begynder dog allerede mange sætninger før det anførte citat og når omkring bl.a. hestenes stålsko, jernbeslåede vognhjul, mennesketomme gader, flakkende lys i et stuevindue, strofer fra en harmonika og meget mere. Det er med andre ord et skrift, der tager sig tid til at dvæle ved detaljen og ikke lader sig forcere frem mod dramatiske højdepunkter. Roligt og sikkert bygges karaktererne op, og fortællingen skrider kronologisk frem mod mødet mellem de to unge mennesker, som en mere rastløs ”in-medias-res”-fortæller kunne have ladet være fortællingens startpunkt. Som det siges om San adskillige gange undervejs i romanen, ”San gør alting langsomt. Han kan bare ikke skynde sig”, sådan gør skriften også tingene i sit eget tempo og skaber på den måde et særligt nærvær i fortællingen og giver læseren ro og tid til at være i selskab med karaktererne.
Kærligheds- og kulturmøderoman
'En anden gren' er en kærlighedsroman om mødet med den kærlighed, der rammer fra en ganske uventet kant, og som skaber et afgørende brud på de elskendes livsbaner. Og om det mod, der skal til for at turde at følge kærligheden. Karaktererne er skildret med ømhed af en fortæller, der lader synsvinklen skifte mellem de to hovedpersoner, og som interesserer sig mere for at være sammen med karaktererne end for at fremmane dramatiske højdepunkter.
Samtidig er romanen også en vellykket kulturmøderoman om et set med nutidige øjne nærmest bizart stykke Danmarkshistorie, hvor kinesere i starten af det tyvende århundrede blev hentet til Danmark for at blive udstillet i Tivoli. Romanen skildrer behersket og veltimet omgivelsernes barske reaktioner på San og Ingeborgs samliv, som ud over vold, krænkelser, forfølgelse, fratagelse af statsborgerskab samt bristede familierelationer også kommer til at betyde et økonomisk presset liv som randeksistens på kanten af samfundet.
Wung Sung på det litterære Danmarkskort
Jesper Wung Sung debuterede i 1998 med novellesamlingen 'To ryk og en aflevering', der vandt Bogforums debutantpris. Hans første roman 'Kender du ikke akkusativ' udkom året efter. Wung Sung er en yderst produktiv forfatter med mere end 30 udgivelser bag sig. Hans forfatterskab dækker både novellesamlinger, romaner, et filmmanuskript og adskillige børne- og ungdomsbøger. Jesper Wung Sung er blevet omtalt som en af Danmarks stærkeste litterære mandeforskere. Med både humor og realisme skildrer han forskellige faser af den mandlige tilværelse.
Med 'En anden gren' bevæger Jesper Wung Sungs forfatterskab sig i en ny retning og ind på det biografiske og det historiske felt. Romanen kan læses som en vigtig brik i den danske postkoloniale litteratur, forstået i bredeste forstand som litteratur, der kaster et civilisationskritisk blik på tidligere kolonimagters tilgang til mødet med fremmede kulturer. Hvor Jakob Ejersbos Afrika-trilogi beskriver konsekvenserne af den europæiske kolonisering af Afrika, og Kim Leines 'Profeterne i Evighedsfjorden' skildrer tabet af den danske uskyld i Grønland, er 'En anden gren' et portræt af danskernes møde med kinesisk kultur. Romanen kaster et nyt og anderledes blik på danskernes historie og tilgang til mødet med det fremmede. Men hvor Ejersbo og Leine skildrer kultureksporten, danskernes adfærd i det fremmede, beskriver Wung Sung importen af den fremmede, kinesiske kultur til Danmark.
Jesper Wung Sung modtog De Gyldne Laurbær 2017 for 'En anden gren'.
Kilder, links og centrale værker
'En anden gren' er fortællingen om Jesper Wung Sungs egen familiehistorie og om danskernes første møde med kinesisk kultur
Med 'En anden gren' har Jesper Wung Sung skrevet en atmosfærefyldt historie om sin oldefar, kineseren San Wung Sun, der kom til Danmark i 1902 og senere giftede sig med danske Ingeborg. Den 553 sider lange roman indledes med et citat fra udstillingskataloget ’Kina i Tivoli’ fra 1902: ”Der gives ingen kortere Definition på en Kineser end den, at han er det stik modsatte af en Europæer”. Herefter skildrer romanen i korte kapitler Sans rejse mod og ankomst til Danmark, hvor han skal indgå som en del af udstillingen i Tivoli i København, en udmattende og fortumlende rejse mod et ukendt land, hvor han håber at kunne tjene penge til sin mor og sine mindre søskende, efter at hans far og bror er forsvundet under bokseropstanden i Kina. I et parallelt spor skildres Ingeborgs tanker og hverdag i en bagerbutik i København, mens der langsomt bygges op til det skæbnesvangre møde mellem den danske kvinde og den kinesiske mand en sommerdag i Tivoli 1902. De forelsker sig og vælger at følge forelskelsen og forsøger at bygge en tilværelse op sammen, et valg, der har store konsekvenser for dem begge, for San, der aldrig kommer tilbage til sit hjemland, og for Ingeborg, der mister kontakten til sin familie og sit danske statsborgerskab for sit ønske om at gifte sig med San.
En skrift, der gør alting langsomt
Jesper Wung Sungs skrivestil er sansemættet og fuld af atmosfære, som her, hvor San for første gang sætter benene i København: ”Han glor op på den slørede, stjerneløse himmel over vognen. Så er der lugtene, alle eksotiske, om det er en sødlig em fra en allé af træer eller et skarpt strejf af pis fra en rendesten, selv røgen fra skorstenene lugter anderledes". Her er en skarp og præcis beskrivelse af, hvordan det kan have været for en fremmed i starten af 1900-tallet at opleve København for første gang.
Passagen med beskrivelsen af dette møde begynder dog allerede mange sætninger før det anførte citat og når omkring bl.a. hestenes stålsko, jernbeslåede vognhjul, mennesketomme gader, flakkende lys i et stuevindue, strofer fra en harmonika og meget mere. Det er med andre ord et skrift, der tager sig tid til at dvæle ved detaljen og ikke lader sig forcere frem mod dramatiske højdepunkter. Roligt og sikkert bygges karaktererne op, og fortællingen skrider kronologisk frem mod mødet mellem de to unge mennesker, som en mere rastløs ”in-medias-res”-fortæller kunne have ladet være fortællingens startpunkt. Som det siges om San adskillige gange undervejs i romanen, ”San gør alting langsomt. Han kan bare ikke skynde sig”, sådan gør skriften også tingene i sit eget tempo og skaber på den måde et særligt nærvær i fortællingen og giver læseren ro og tid til at være i selskab med karaktererne.
Kærligheds- og kulturmøderoman
'En anden gren' er en kærlighedsroman om mødet med den kærlighed, der rammer fra en ganske uventet kant, og som skaber et afgørende brud på de elskendes livsbaner. Og om det mod, der skal til for at turde at følge kærligheden. Karaktererne er skildret med ømhed af en fortæller, der lader synsvinklen skifte mellem de to hovedpersoner, og som interesserer sig mere for at være sammen med karaktererne end for at fremmane dramatiske højdepunkter.
Samtidig er romanen også en vellykket kulturmøderoman om et set med nutidige øjne nærmest bizart stykke Danmarkshistorie, hvor kinesere i starten af det tyvende århundrede blev hentet til Danmark for at blive udstillet i Tivoli. Romanen skildrer behersket og veltimet omgivelsernes barske reaktioner på San og Ingeborgs samliv, som ud over vold, krænkelser, forfølgelse, fratagelse af statsborgerskab samt bristede familierelationer også kommer til at betyde et økonomisk presset liv som randeksistens på kanten af samfundet.
Wung Sung på det litterære Danmarkskort
Jesper Wung Sung debuterede i 1998 med novellesamlingen 'To ryk og en aflevering', der vandt Bogforums debutantpris. Hans første roman 'Kender du ikke akkusativ' udkom året efter. Wung Sung er en yderst produktiv forfatter med mere end 30 udgivelser bag sig. Hans forfatterskab dækker både novellesamlinger, romaner, et filmmanuskript og adskillige børne- og ungdomsbøger. Jesper Wung Sung er blevet omtalt som en af Danmarks stærkeste litterære mandeforskere. Med både humor og realisme skildrer han forskellige faser af den mandlige tilværelse.
Med 'En anden gren' bevæger Jesper Wung Sungs forfatterskab sig i en ny retning og ind på det biografiske og det historiske felt. Romanen kan læses som en vigtig brik i den danske postkoloniale litteratur, forstået i bredeste forstand som litteratur, der kaster et civilisationskritisk blik på tidligere kolonimagters tilgang til mødet med fremmede kulturer. Hvor Jakob Ejersbos Afrika-trilogi beskriver konsekvenserne af den europæiske kolonisering af Afrika, og Kim Leines 'Profeterne i Evighedsfjorden' skildrer tabet af den danske uskyld i Grønland, er 'En anden gren' et portræt af danskernes møde med kinesisk kultur. Romanen kaster et nyt og anderledes blik på danskernes historie og tilgang til mødet med det fremmede. Men hvor Ejersbo og Leine skildrer kultureksporten, danskernes adfærd i det fremmede, beskriver Wung Sung importen af den fremmede, kinesiske kultur til Danmark.
Jesper Wung Sung modtog De Gyldne Laurbær 2017 for 'En anden gren'.
Kilder, links og centrale værker
Kommentarer