Forfatter
Benny Andersen
Humor, livsvisdom og et særligt sprogligt skarpsyn har gjort Benny Andersen selvlysende i danskernes bevidsthed som den mest læste moderne danske lyriker.
En tændstik blusser op i verdensrummet
belyser kort et ansigt før den slukkes.
I mørket mødes hænder
berører kort hinanden før de stivner.
Ord sendes ud.
Nogle få når frem til et øre
huskes muligvis en tid.
Målt på langs er livet kort
men lodret målt uendeligt
en dirrende fiber i dødens muskel.
Kys med det samme
før kysset rammer et kranium.
Snart er du ingen
men nu har du læber
og tændstikker.
- Livet er smalt og højt, fra 'Personlige papirer' 1974
Et sprogligt skarpsyn med afsæt i dagligdagens sprog samtidig en underfunding drejning af kendte sproglige vendinger er stærkt medvirkende til, at Benny Andersen (1929-2018) på det nærmeste er selvlysende i danskernes bevidsthed. Benny Andersen er kendt og elsket for sine humoristiske og overraskende, sproglige finurligheder - fællestræk i forfatterskabet sammen med en stærk sans for at beskrive mennesket og dets møde med verden. Ud over digtene husker mange med et smil historien om Snøvsen og viserne om Svante, som Benny Andersen opførte sammen med Povl Dissing.
Blandt Benny Andersens udgivelser findes også mere alvorlig, eksistentiel lyrik, nogle få noveller, børneremser, skuespil og radiospil. Foruden digte har han også skrevet noveller og en enkelt roman, men hans store popularitet hænger især sammen med hans fremtoning som nationaldigter, der klarere end nogen anden har været i stand til at tolke det vanskeligt definerbare begreb som ”den danske folkesjæl”. Benny Andersens styrke som digter er hans varme og underfundige humor, samtidig med at han er god til at skubbe til danskernes dobbeltmoral. Hans ordspil og mestring af det danske sprog er noget helt unikt i forfatterskabet.
I starten af 60’erne bar den unge Andersens digte præg af mere tungsindige klassisk-lyriske overvejelser over menneskets eksistentielle grundvilkår (livet, døden, kærligheden, kunsten og tiden). I løbet af 60’erne fik digteren så taget ordentligt hul på sin særegne, humoristiske sprogkunst. Men 60’ernes såkaldte konfrontationsmodernisme, 70’ernes sproglige ligefremhed, EU-diskussion og samfundsdebat i øvrigt samt 80’ernes mere indadvendte følsomhed reflekteres i digtene op gennem tiden. Fra 90'erne fortsættes visesangen og blikket vendes mod forholdet mellem danskerne og indvandrerne.
Benny Andersen blev født i en arbejderfamilie i Vangede. Han blev nysproglig student i 1948. Efter kort tid som kontorelev fik han job som barpianist. Efter sin anden digtsamling, 'Kamera med køkkenadgang', 1962, satsede Benny Andersen alene på forfatterskabet. I 1952 fik Benny Andersen offentliggjort sine første digte i det toneangivende tidsskrift Heretica.
Den tidlige poesi er påvirket af hjemlige poeter som Frank Jæger og Halfdan Rasmussen. Tidsskriftet Hvedekorn trykker flere af netop de af Benny Andersens digte, som senere kommer til at udgøre debutsamlingen 'Den musikalske ål'. De følgende digtudgivelser, 'Kamera med køkkenadgang' (1962) og 'Den indre bowlerhat' (1964) sikrer Benny Andersen et kunstnerisk gennembrud. Sit folkelige gennembrud får han med digtsamlingen og pladen, 'Svantes viser' (1972/73). Tidens gang er en fællesnævner for mange af Benny Andersens digte:
Vi har tolv ure i huset
alligevel slår tiden ikke til.
Man går ud i sit køkken
henter kakaomælk til sin spinkle søn
men når man vender tilbage
er han blevet for gammel til kakaomælk
kræver øl, piger og revolution
Man må udnytte tiden, mens man har den
Ens datter kommer hjem fra skole
går ud for at hinke
kommer ind lidt efter
og spør om man vil passe den lille
mens hun og manden går i teatret
og mens de er i teatret
rykker den lille med noget besvær
op i 3. G.
Man må udnytte tiden, mens man har den
Man fotograferer sin hidtil unge hustru
med blodrigt sigøjnertørklæde,
men næppe er billedet fremkaldt
før hun forkynder at det så småt
er hendes tur til at få folkepension
så sagte vågner enken i hende
Man vil gerne udnytte tiden,
men den blir væk hele tiden
hvor blir den af
har den nogensinde været der
har man brugt for megen tid
på at trække tiden ud
Man må benytte tiden i tide
flakke om en tid uden tid og sted
og når tiden er inde
ringe hjem og høre
»De har kaldt 95949392?
Der er ingen abonnent på det nummer«
Klik
- Tiden fra 'Her i reservatet', 1971
Læs mere om Benny Andersens forfatterskab:
99.4 Andersen, Benny
Marstal, Henrik: Borger i smilets land : Benny Andersen og danskheden
Aschehoug, 2005. - 183 s
Om den danskhed Benny Andersen har stået for gennem årene, og hvordan den forholder sig til nutidens omfattende og følesladede debat om emnet
99.4 Andersen, Benny
Marstal, Henrik: Benny Andersen - et liv ved klaveret
Aschehoug, 2004. - 273 s
Portræt af Benny Andersen (f. 1929) med beretninger om barndommen i Søborg, om livet som barpianist med kone og små børn, om digterdåben, mødet med Povl Dissing, skilsmissen og kriseårene og om mødet med Rosalina, der betød en ny åbning i livet og digtene
99.4 Andersen, Benny
Månens mærker: Benny Andersens forfatterskab set med mange øjne
/ redigeret af Thorkild Borup Jensen ; med bidrag af: Vibeke Blaksteen ... [et al.].
Spring, 2002. - 323 sider : ill.
99.4 Andersen, Benny
Rasmussen, Bruno:Til stede : eksempler fra Benny Andersens digte
Unitas, 1999. - 72 s
Benny Andersens forhold til kristendommen belyses gennem citater fra hans digte og citater fra Bibelen
99.4 Andersen, Benny
Borup Jensen, Thorkild: Benny Andersen: et forfatterskabsportræt
Borgen, 1987. - 299 s
Om de forskellige aspekter i Benny Andersens forfatterskab inden for genrerne noveller, drama, digte, viser, børnebøger m.m
Side 296-299: Litteraturfortegnelse : udgivelser og oversættelser af Benny Andersen på/til dansk
99.4 Andersen, Benny
Marx, Leonie: Sproget taget på ordet: en studie i Benny Andersens forfatterskab
Borgen, 1986. - 216 s
Gennemgang af Benny Andersens forfatterskab i dets forskellige aspekter - lyrikken, novellerne, romanen og børnebøgerne - med indplacering i en europæisk modernistisk tradition.
Læs Benny Andersen på eReolen
Læs om Benny Andersen på Forfatterweb
Humor, livsvisdom og et særligt sprogligt skarpsyn har gjort Benny Andersen selvlysende i danskernes bevidsthed som den mest læste moderne danske lyriker.
En tændstik blusser op i verdensrummet
belyser kort et ansigt før den slukkes.
I mørket mødes hænder
berører kort hinanden før de stivner.
Ord sendes ud.
Nogle få når frem til et øre
huskes muligvis en tid.
Målt på langs er livet kort
men lodret målt uendeligt
en dirrende fiber i dødens muskel.
Kys med det samme
før kysset rammer et kranium.
Snart er du ingen
men nu har du læber
og tændstikker.
- Livet er smalt og højt, fra 'Personlige papirer' 1974
Et sprogligt skarpsyn med afsæt i dagligdagens sprog samtidig en underfunding drejning af kendte sproglige vendinger er stærkt medvirkende til, at Benny Andersen (1929-2018) på det nærmeste er selvlysende i danskernes bevidsthed. Benny Andersen er kendt og elsket for sine humoristiske og overraskende, sproglige finurligheder - fællestræk i forfatterskabet sammen med en stærk sans for at beskrive mennesket og dets møde med verden. Ud over digtene husker mange med et smil historien om Snøvsen og viserne om Svante, som Benny Andersen opførte sammen med Povl Dissing.
Blandt Benny Andersens udgivelser findes også mere alvorlig, eksistentiel lyrik, nogle få noveller, børneremser, skuespil og radiospil. Foruden digte har han også skrevet noveller og en enkelt roman, men hans store popularitet hænger især sammen med hans fremtoning som nationaldigter, der klarere end nogen anden har været i stand til at tolke det vanskeligt definerbare begreb som ”den danske folkesjæl”. Benny Andersens styrke som digter er hans varme og underfundige humor, samtidig med at han er god til at skubbe til danskernes dobbeltmoral. Hans ordspil og mestring af det danske sprog er noget helt unikt i forfatterskabet.
I starten af 60’erne bar den unge Andersens digte præg af mere tungsindige klassisk-lyriske overvejelser over menneskets eksistentielle grundvilkår (livet, døden, kærligheden, kunsten og tiden). I løbet af 60’erne fik digteren så taget ordentligt hul på sin særegne, humoristiske sprogkunst. Men 60’ernes såkaldte konfrontationsmodernisme, 70’ernes sproglige ligefremhed, EU-diskussion og samfundsdebat i øvrigt samt 80’ernes mere indadvendte følsomhed reflekteres i digtene op gennem tiden. Fra 90'erne fortsættes visesangen og blikket vendes mod forholdet mellem danskerne og indvandrerne.
Benny Andersen blev født i en arbejderfamilie i Vangede. Han blev nysproglig student i 1948. Efter kort tid som kontorelev fik han job som barpianist. Efter sin anden digtsamling, 'Kamera med køkkenadgang', 1962, satsede Benny Andersen alene på forfatterskabet. I 1952 fik Benny Andersen offentliggjort sine første digte i det toneangivende tidsskrift Heretica.
Den tidlige poesi er påvirket af hjemlige poeter som Frank Jæger og Halfdan Rasmussen. Tidsskriftet Hvedekorn trykker flere af netop de af Benny Andersens digte, som senere kommer til at udgøre debutsamlingen 'Den musikalske ål'. De følgende digtudgivelser, 'Kamera med køkkenadgang' (1962) og 'Den indre bowlerhat' (1964) sikrer Benny Andersen et kunstnerisk gennembrud. Sit folkelige gennembrud får han med digtsamlingen og pladen, 'Svantes viser' (1972/73). Tidens gang er en fællesnævner for mange af Benny Andersens digte:
Vi har tolv ure i huset
alligevel slår tiden ikke til.
Man går ud i sit køkken
henter kakaomælk til sin spinkle søn
men når man vender tilbage
er han blevet for gammel til kakaomælk
kræver øl, piger og revolution
Man må udnytte tiden, mens man har den
Ens datter kommer hjem fra skole
går ud for at hinke
kommer ind lidt efter
og spør om man vil passe den lille
mens hun og manden går i teatret
og mens de er i teatret
rykker den lille med noget besvær
op i 3. G.
Man må udnytte tiden, mens man har den
Man fotograferer sin hidtil unge hustru
med blodrigt sigøjnertørklæde,
men næppe er billedet fremkaldt
før hun forkynder at det så småt
er hendes tur til at få folkepension
så sagte vågner enken i hende
Man vil gerne udnytte tiden,
men den blir væk hele tiden
hvor blir den af
har den nogensinde været der
har man brugt for megen tid
på at trække tiden ud
Man må benytte tiden i tide
flakke om en tid uden tid og sted
og når tiden er inde
ringe hjem og høre
»De har kaldt 95949392?
Der er ingen abonnent på det nummer«
Klik
- Tiden fra 'Her i reservatet', 1971
Læs mere om Benny Andersens forfatterskab:
99.4 Andersen, Benny
Marstal, Henrik: Borger i smilets land : Benny Andersen og danskheden
Aschehoug, 2005. - 183 s
Om den danskhed Benny Andersen har stået for gennem årene, og hvordan den forholder sig til nutidens omfattende og følesladede debat om emnet
99.4 Andersen, Benny
Marstal, Henrik: Benny Andersen - et liv ved klaveret
Aschehoug, 2004. - 273 s
Portræt af Benny Andersen (f. 1929) med beretninger om barndommen i Søborg, om livet som barpianist med kone og små børn, om digterdåben, mødet med Povl Dissing, skilsmissen og kriseårene og om mødet med Rosalina, der betød en ny åbning i livet og digtene
99.4 Andersen, Benny
Månens mærker: Benny Andersens forfatterskab set med mange øjne
/ redigeret af Thorkild Borup Jensen ; med bidrag af: Vibeke Blaksteen ... [et al.].
Spring, 2002. - 323 sider : ill.
99.4 Andersen, Benny
Rasmussen, Bruno:Til stede : eksempler fra Benny Andersens digte
Unitas, 1999. - 72 s
Benny Andersens forhold til kristendommen belyses gennem citater fra hans digte og citater fra Bibelen
99.4 Andersen, Benny
Borup Jensen, Thorkild: Benny Andersen: et forfatterskabsportræt
Borgen, 1987. - 299 s
Om de forskellige aspekter i Benny Andersens forfatterskab inden for genrerne noveller, drama, digte, viser, børnebøger m.m
Side 296-299: Litteraturfortegnelse : udgivelser og oversættelser af Benny Andersen på/til dansk
99.4 Andersen, Benny
Marx, Leonie: Sproget taget på ordet: en studie i Benny Andersens forfatterskab
Borgen, 1986. - 216 s
Gennemgang af Benny Andersens forfatterskab i dets forskellige aspekter - lyrikken, novellerne, romanen og børnebøgerne - med indplacering i en europæisk modernistisk tradition.
Læs Benny Andersen på eReolen
Læs om Benny Andersen på Forfatterweb