2006
)

Creme fraiche af Suzanne Brøgger

30 sep.08

Dejligt hæmningsløs, selvbiografisk roman fra en tid, hvor beskrivelser af seksuelle oplevelser af nogen blev opfattet som stærkt provokerende og af andre som frigjorte.

”Hvordan skal man bære sig ad med at leve livet mindst ulykkeligt og mest interessant, inden man dør".

Det spørgsmål stiller forfatteren sig selv et sted i bogen. Da er hun ganske ung. Men det spørgsmål kunne godt stå som overskrift for Suzanne Brøggers forfatterskab i det hele taget. For det er i høj grad det, mange af hendes bøger handler om. Det enkelte menneskes ret til at leve og opleve på sine egne præmisser, efter sine egne lyster, valg og ønsker.

'Creme fraiche' er første del af det, der sammen med 'Ja' og 'Transparence' udgør en samlet føljeton. Romanen har en jeg-fortæller, som er meget lig forfatteren, og historien er fortalt på en flyvetur imellem New York og Danmark.

Den handler om forfatteren liv, fra hun er cirka 14 år og bor i Bangkok, og til hun cirka 20 år senere sidder i flyet fra New York. Den handler om forfatterens seksuelle oplevelser i de år. Den handler om mennesker, hun møder; kærester, elskere, elskerinder, venner og veninder, om kærlighed, litteratur og livsglæde.

For Suzanne Brøgger er livet og fiktionen ikke to forskellige verdener. Hun skriver sin egen historie, sit eget liv, og så alligevel. 'Creme fraiche' er en roman og ikke en selvbiografi. Hovedpersonen er en litterær figur, en litterær iscenesættelse af forfatteren, og det er det, der er så fint og elegant ved Suzanne Brøggers romaner.

Men 'Creme fraiche' er ikke kun elskov og passioner. Der er også i bogen mange fine og kloge betragtninger om livet i det hele taget. Betragtninger som sagtens kan sige mig noget 30 år efter bogens udgivelse.

Det er faktisk noget af det mest fantastiske ved denne roman; den er på mange måder et tidstypisk billede af den personlige og seksuelle frigørelse i 1960´erne. Men samtidig tilbyder den så alment menneskelige og eksistentielle refleksioner, at den føles fuldstændigt aktuel og nærværende i år 2008. Så lad dig forføre, berøre, provokere og begejstre. Læs eller genlæs denne dejlige roman!

Brøgger, Suzanne - Creme fraiche

Suzanne Brøgger giver ordet til et aktivt handlende, skabende, selviscenesættende, kropsbevidst og kvindeligt subjekt i sin selvbiografiske føljeton 'Creme Fraiche'.

"Iført sin bedstefars cremefarvede smoking-silkeskjorte lægger hun sig på det vatterede tæppe med de store indiske puder og spreder sine ben. Wow – Den er vel nok fin, sagde han beundringsfuldt og gjorde store øjne. Han fortsatte sagligt: Jeg laver dem altid større eller mindre end naturlig størrelse, for jeg vil ikke beskyldes for at tage gipsafstøbninger. Vil du have den større eller mindre?
- Større"

Og større er netop, hvad Suzanne Brøggers aktivt handlende, skabende, selviscenesættende, kropsbevidste og kvindelige subjekt bliver i løbet af hendes selvbiografiske føljeton 'Creme Fraiche'. Det ultra-kvindelige subjekt vokser henover kærlighedsrefleksionerne, den tilbagevendende seksuelle bevidsthed, og skildres i sin totalitet som et kompleks subjekt, sammensat af følelser, sanser, krop, køn og ikke mindst intellekt. Dette subjekt skriver i fiktionen en bog på en lille tigerblok, flyvende i mørke fra New York til København.

Man bliver fra bogens begyndelse taget i hånden og ført gennem hendes dagbogs dokumentariske univers, hvor man side efter side får blotlagt det skrivende subjekts erfaringer, helt uden filter. Som læser gælder det bare om at følge med, ikke mindst hvad angår de skiftende bekendtskaber, for dem er der mange af. Dough Johns, kussemageren, som vi mødte i ovenstående citat, er en af dem. Betty, lederen af en ”orgasm workshop” er en anden. Og den tyrkiske journalist som vores kvindelige subjekt stifter bekendtskab med i det krigshærgede Vietnam er et helt tredje bekendtskab. Hans tilsyneladende lemlæstelse synes at vække en hvis form for afsky, men i samspil med medlidenheden, formår han at vække en akavet seksuel fantasi – en egenartet kærlighed, for som hun siger: ”Jeg ved bare, at min kærlighed til det normale altid har været ulykkelig,” og så kan man jo lige så godt vælge det unormale. I Bangkok møder hun Max, til hvem hun mister sin mødom på et badeværelsegulv og har et ambivalent, langdistance kærligheds-hads-afhængighedsforhold til under sit kostskoleliv i Danmark i begyndelsen af tresserne. En tid hvor subjektets biseksualitet også bliver udforsket.

Hele dette dagbogsunivers ender i et tomt pakhus ved Hudson floden, New York, hvor Ron, en teaterinstruktør, proklamerer i øret på vores subjekt at: "...der er ingen der begriber, hvorfor folk ikke gider at gå i teateret mere!” for ”de vil selv spille, de vil selv klædes ud, de gider ikke længere bare at sidde og se på de andre, de vil selv agere, de vil selv være teater!”
Med dette citat skriver Suzanne Brøggers selvbiografiske føljeton sig ind i en ny tidsalder, hvor vi iscenesætter os selv i dokumentarprogrammer og reality shows. Og netop det faktum, at Suzanne Brøgger har formået at skrive på tværs af generationer, bevægelser og skiftende ideologier, gør 'Creme Fraiche' værd at læse i dag. For det gør den på en gang levende og nærværende. Dette er en roman, der oser af kvindeliv, feminisme, sensualitet, seksualitet, kærlighed, selvbevidsthed og ikke mindst kvindelir.

stud.mag. Christina Nissen og stud.mag. Kristina Lorentsen, september 2005

Kilder, links og centrale værker

09 jul.19

9788702291919

Autofiktion

De seneste år er der udkommet stadig flere autofiktive værker, og de er populære hos læserne, men har også skabt voldsom debat. Vi stiller skarpt på en genre, der bevæger sig mellem fiktion og virkelighed.

Stærke stemmer fra 70'erne

Rødstrømperne satte fodaftryk i litteraturen med temaer om køn, moderskab og nye familieformer. Temaer, som går igen i de senere års litteratur.