Mindernes længsel

2020
)

Mindernes længsel af Santa Montefiore

01 okt.20

En gribende historie om demens og om, hvad sygdommen gør ved både den ramte og de pårørende.

I 'Mindernes længsel' rammes Marigold af demens. Det begynder i det små med glemte aftaler og navne på dem, der kommer i butikken, og i lang tid skjuler Marigold sin glemsomhed overfor sine nærmeste. Hun vil så nødigt være til besvær – og endnu mindre ønsker hun at erkende, at der måske er noget galt med hende. Men både hendes mor, hendes mand og hendes to døtre opdager hurtigt Marigolds glemsomhed, og de prøver at hjælpe hende, så hun ikke selv skal opdage det. Efterhånden forværres Marigolds situation, og det er hårdt for hele familien, for ender det mon med, at hun ikke længere kende sine døtre, sin mand og sin egen mor?

I den gribende historie følger vi Marigold, fra hun rammes af demens og begynder at glemme ting og mennesker, til hun bliver diagnosticeret og ei tiden efter. Vi følger også familiens liv gennem bryllupper og familieforøgelser, tilflytninger og fraflytninger, og bag det hele ligger demensen og lurer. Det er trods sammenhold og gode minder et stort tab for familien, og det er hård læsning; man er som læser vidne til, at et menneske mister sig selv. En kvinde, der hele livet har taget sig af sin familie, sine venner og sine kunder, kan pludselig ikke længere tage vare på sig selv, og det er sørgeligt at følge den udvikling.

Historien virker velunderbygget, og forfatteren kender tilsyneladende til udviklingen af demens og beskriver både den ramte og de pårørendes reaktioner meget overbevisende. En rigtig fin historie, som er noget mere alvorlig end forfatterens øvrige romaner.

Turbulenz
Poul Henrik Westh
48616852