Anmeldelse
Lyden af skyer af Pia Tafdrup
- Log ind for at skrive kommentarer
27 feb.20
Endnu engang kortlægger Pia Tafdrup verden gennem sine digte - og denne gang lægger hun øret til eksistensens pulsslag og sorterer alle verdens lyde. Det er gedigen digtekunst der lodder tilværelsens dybde.
At sanse verden sans for sans er netop, hvad Pia Tafdrup har sat sig for, og indtil videre har vi smagt på, lugtet til og set verden. Nu er turen kommet til hørelsen, ørerne, de to konkylier som mennesket har installeret på hver sin side af hovedet, og der er i den grad tale om en totaloplevelse. En af forskellene på denne og de tre foregående er nemlig den radius hvori der sanses. Smagen, lugten og synet er alle begrænsede i den forstand, at de er næroplevelser. Man kan rigtig nok se langt, men høresansen overskrider på alle måder, fordi den er i stand til at overskride fysiske rammer. Således rumsterer verden omkring Tafdrup i sin bogstaveligste forstand.
Det interessante er, at lige så meget som det handler om at folde ørerne ud, handler det om stilhed. Deraf lyden af skyer - en indædt stilhed, en skærpet opmærksomhed på lydsiden af livet og dermed en aktiv lytten. Lyden af skyer er lige så meget en lyd som den er et fravær af lyd, og på den måde bliver den alle lyde. Lyden af verden som langsomt driver forbi, ind af det ene øre, ud af det andet. Lyden af skyer er bevidstliggørelse.
Så når jeg pludselig kan høre et ekko af Inger Christensen i fx digtet SKYER STANDSER IKKE er det nok ikke et tilfælde, fordi man som læser automatisk lytter lidt ekstra.
"Skyer trækker fra havet ind over land,
hen over skove, sten og åbne marker, små
og lette dråber højt over jorden
langt oppe i rummet, skyerne
forvandler sig i skiftende formationer,
nye, knap hørbare lyde opstår,
kontinuerlige, tyste lyde
når skyerne sejler over himlen,
de fineste dråber, forbundet og adskilt,
fra det fjerne og svævende forbi,
hørlige, som græsset i vinden,
træernes tusindbladede lyd,
udspændte fuglevinger i luften,
lyd af skyer opfanget af øret
gennem et liv, horder
af skyer passerer
uden tyngde over himlen, over
de røde skovmyrer på stien, vækker mig
i min døvhed,
jeg giver slip og er stille, balancerer
og bliver til,
bliver til noget, jeg ikke før
har været,
skyer driver af sted, lyden
af skyer er dén lyd
jeg helst vil høre,
skyer standser ikke
som et hjerte."
Mærk allerførst den elegante poesi i de to sidste linjer. "skyer standser ikke/ som et hjerte" - det er simpelthen ørets (og dermed digtsamlingens) poetik og ren sandhed samlet i to linjer. For lyden af skyer er, hvis man beskriver det ganske upoetisk, lyden af livets motorvej. Det er pulsen, det som hele tiden er i bevægelse. Det er noget man kan dykke ned i ved at spidse ører og være bevidst omkring, hvornår man lytter eller ikke lytter.
Med 'Lyden af skyer' nærmer sanseserien sig noget helt - en helhed. Der er balance i samlingen, som indrammer sig selv i de for samlingen nøglebærende præ- og postludium. Men der opstår også en balance i Tafdrups sanse-serie, i og med første bind i serien, Smagen af stål, indledtes med en FREMTIDSCYKLUS, hvor lyden af skyer også var sart- og slutlinjen.
At Pia Tafdrup med sansningens overfladiske empiri formår at gå dybt ned i tilværelsen, på én gang komplekst og simpelt, dét faktum bliver simpelthen ved med at overraske mig.
Bogdetaljer
Forlag
Gyldendal
Faustnummer
47611571
ISBN
9788702280913
Antal sider
158
Brugernes anmeldelser