Stjernebogen

2009
)

Stjernebogen af Ben Okri

15 feb.10

Magisk fortælling om kærlighed og fornyelse” der foregår i et mytisk univers i Afrika, før, under og efter slavejægernes hærgen på kontinentet.

’Stjernebogen’ handler om en afrikansk kunstnerstamme, der frembringer fantastiske skulpturer og kunstværker. Et kunstværk forudsiger de uendelige lidelser, der påføres Afrikas folk af slavejægerne, og man bliver nærmest vanvittig af at se på det. Andre kunstværker sender beskueren ind i en sand drømmetilstand. Inspirationen hentes fra ånder og fra stjernerne, der rummer al viden. Menneskene kan tale til hinanden via drømme og ved tankens kraft. De lever i pagt med tusinde års historie og side om side med ånder, mytiske figurer, dyr og drømme. Kongeriget, der består af mange forskellige stammer, ledes af en konge, der når ud til sit folk i deres drømme via tankens kraft. En konge hvis latter runger over hele det enorme land. Kongens søn, prinsen, er en drømmende og følsom type. Han forelsker sig i mesterkunstnerens datter. Mesterkunstnerens datter beskrives som en mærkelig pige, måske fra en anden planet og tilmed grim. Trods det har hun mange bejlere, der kæmper om hendes gunst.

”Stjernebogen” foregår i et cirkulært univers, hvor fortid, nutid og fremtid er smeltet sammen og interagerer med hinanden. Den beskriver den skade der blev påført Afrika, da slavejægerne (=den hvide vind) bortførte store dele af befolkningen. Der fortælles om mænd og kvinder, der bortføres og lænkes og fragtes over havet til et liv med ufattelige lidelser. Denne bog pointerer de lidelser, de tilbageværende måtte opleve. Hvordan deres kultur og samfund blev smadret af de huller, der opstod af slavejægernes høst. Smadret af mangel på kvalitativ ledelse, et folk som glemte deres riter og historie, som var lammet af skræk for selv at gøre sig bemærket og dermed måske lide samme skæbne som de bortførte.

Bogen er skrevet i et fabulerende, alsidigt, smukt og poetisk sprog. Den rummer hele Afrikas mystik og oser af drømme, sensualitet og kærlighed.

Bogen falder i flere dele og mange af kapitlerne er meget korte. Et enkelt kapitel er på blot tre linjer.

Ben Okri leverer mange smukke beskrivelser og mange fine, tankevækkende pointer.