Penge på lommen

2020
)

Penge på lommen af Asta Olivia Nordenhof

07 feb.20

Med stor psykologisk indsigt og et smukt og følsomt sprog, selv når handlingen er barskest, skyder Nordenhof sin romanføljeton om Scandinavian Star flot i gang.

Med denne roman skyder Asta Olivia Nordenhof en romanføjleton på syv bind i gang, der alle på en eller anden led kredser om mordbranden på skibet Scandinavian Star i 1990. Og hvis de seks kommende bind er lige så velskrevne og fyldt med samme enorme psykologiske indsigt, vil jeg med glæde og forventning se frem til hver og én.

På en bustur hen over Fyn får fortælleren et syn. Hun ser en gammel mands ansigt, og dét sætter gang i en lang forestillingsrække, som fører hende tilbage til Fyn igen. Og til en gård, hvor hun forestiller sig, der har boet en mand og en kvinde. Kurt og Maggie. Og det bliver de to, ’Penge på lommen’ først og fremmest kommer til at handle om.

Lidt uden for Nyborg bor Kurt og Maggie på en gård. Kurt har et busselskab samt et par ansatte, og Maggie har en længsel, hun ikke engang selv helt forstår. Det er i første omgang det mest karakteristiske for dem hver især. Men allerede fra begyndelsen står det også klart, at de to er fjerne for hinanden, og først hen ad vejen erfarer man hvorfor. De to karakterer udfolder sig for øjnene af læseren via den helt formidable evne, Nordenhof har til med et følsomt sprog og et tydeligt menneskekendskab at tegne portrætter og mane stemninger frem.

Fx har Kurt hver dag brug for at gå en runde i laden, sætte sig lidt og tænke: ”Så ringe har jeg ikke været. Ikke ringe. Han når denne mening hver dag. Han må ligesom rive den til sig fra en brand, og bære den som man bærer et uskyldigt barn, væk, på tilstrækkelig afstand af branden, så han kan få sine to minutters fred.” Hvorfor tænker han sådan om sig selv? Emmer det ikke af en følelse af utilstrækkelighed, som han prøver at gøre sig fri af? Og hvor kommer den fra?

Fordi figurerne bliver til gennem deres tanker, følelser og handlinger og i mindre grad gennem deciderede beskrivelser, bliver de levende og elskelige – også når de gør ting, der ikke umiddelbart stiller dem i et godt lys.

Det er Kurt og Maggie og deres liv, både hver for sig og sammen, der er romanens drivkraft, og dét man som læser indfanges af. Katastrofen på Scandinavian Star bringer fortællerstemmen på banen i forbindelse med, at Kurt ønsker at investere i noget stort. Busselskabet har givet overskud, og dét giver ham blod på tanden. Ad den vej får fortælleren lejlighed til at beskrive, hvordan hun har læst om mordbranden og de undersøgelser, der dengang blev foretaget. Ulykken har givet anledning til en del konspiration og er i sig selv en vild og voldsom og virkelig historie. Alligevel er det den lille og nære historie om Kurt og Maggie, der bevæger mest. Og den er på sin egen måde nærmest lige så tragisk.

Nordenhof, Asta Olivia - Penge på lommen

Penge på lommen er en poetisk og politisk hybridroman om branden på Scandinavian Star.

Asta Olivia Nordenhofs Penge på lommen er første del af et bebudet syvbindsværk, der omhandler branden på Scandinavian Star den 7. april 1990, hvor 159 mennesker omkom. Bogen behandler dog begivenhederne omkring Scandinavian Star perifert. Romanens ene hovedperson, Kurt, investerer overskuddet fra sit busselskab i firmaet Vognmandsruten, der driver den private færgerute. Han mister siden pengene og går konkurs.

Centralt i fortællingen står derimod kærlighedsforholdet mellem Kurt og romanens anden hovedperson, Maggie. Et forhold, der begynder som en intens forelskelse og siden udvikler sig til uselvstændighed, gensidig afhængighed og vold. Men – som begge karakterer fastholder – fortsat er kærlighed.

Med medfølelse og indlevelse skriver Nordenhof to udsatte skæbner frem på velfærdsstatens vrangside. Gennem punktvise nedslag i de to karakterers livshistorier udfoldes et stykke Danmarkshistorie med udsatte ungdomsliv i 1960erne, destruktiv og fastlåst parfoldholdsdynamik i 1980erne og Kurts verdensafkoblede liv og død på et plejehjem i en ikke nærmere defineret nutid.

Kønnet og kroppen
Mor, var du egentlig feminist, da du var ung?, spørger den voksne datter Sofie sin mor Maggie, da de to mødes til frokost på Café Blomsten. Spørgsmålet hamrer en kile imellem de to generationer og gør Maggie forlegen, fordi det ikke kan oversættes til det liv, hun har haft. Et liv uden fast tilknytning til arbejdsmarkedet og med en række af skiftende mænd, der gav det fornødne økonomiske grundlag for hendes eksistens. Særligt intenst skildrer romanen to tidlige voldtægter og de konsekvenser, de har for Maggie. Også Kurt har levet et ungdomsliv på den økonomiske vrangside, har måttet prostituere sig selv og efterlade sit første barn på et børnehjem, da han ikke var i stand til at forsørge det.

Gennem Nordenhofs nænsomme og poetiske fremstilling skrives to personer frem, hvis liv og kroppe er underlagt samfunds- og privatøkonomien. Karakterernes kroppe er på en gang deres egne og bærer de tidlige erfaringerne med ind i voksenlivet, men de er også fremmede for karaktererne og gør ting uden for deres kontrol, ligesom de er objekter for andres begær og vold.

Midt i afmagten og smerten findes dog også en sanselig hyldest til livet, skønheden og kroppen behov:

Jeg vil være lykkelig på første side i dette kapitel, siger Maggie. Jeg vil være på vej hjem med en cola. Klokken er ikke meget over midnat og hvis man åbnede mit hjerte, ville der ikke stå andet end cola.

En stærkt politisk genrehybrid
Penge på lommen er en hybridroman, der sammenskriver fiktion og fakta. Fiktive karakterer sammenskrives med og udspringer af forfatterens private udgangspunkt for skriften. Med et interessant litterært greb lader Nordenhof romanen begynde ikke ved fiktionens karakterer, men ved forfatteren selv. Som læsere inviteres vi med ind i forfatterens proces med at skrive sine karakterer og et miljø frem. På en bustur på Fyn falder forfatterens blik på en hvidhåret mand, der senere bliver til karakteren Knud. En tilfældig forbipasserende bliver en del af hele den motor, der driver skrivearbejdet frem. Undervejs i romanen træder forfatter-jeget flere gange frem, både i direkte henvendelser til romankaraktererne, i erindringspassager fra forfatterens barndom om forholdet til tal og matematik, og i essayistiske fremstillinger af det historiske forløb omkring branden på Scandinavian Star. På et tidspunkt giver forfatteren også førstepersonsrettighederne videre til romankarakteren Maggie, der får lov at tale som et jeg for at kunne fortælle forfatteren om kærlighed.

I sammenskrivningen af det private stof, fakta og fiktion sker en nivellering af de klassiske litterære skel. Dette sammenkobles med den klare politiske agenda for romanen. Den fine og hudnære skildring af nogle af fattigfirsernes mennesker, og de begrænsede muligheder et liv uden penge giver, står som en fiktiv pendant til den eksplicitte kapitalismekritiske forfatterstemme, der tager ordet i de essayistiske passager:

Hvis det er sandt. Og det tror jeg, at branden på Scandinavian Star blev anstiftet med økonomisk vinding for øje, døde 159 mennesker ikke kun på grund af nogle enkelte mænds kyniske risikovillighed, de døde for en idé. Nogen og noget kan blive nødt til at dø, for at andre kan vinde. Det er idéen. For at lægge til må man trække fra et andet sted. Kapitalismen er en massakre. Men vi er levende, og vi kan ende kapitalismen.

Asta Olivia Nordenhof på det litterære Danmarkskort
Nordenhof er uddannet fra Forfatterskolen og debuterede i 2011 med romanen Et ansigt til Emily, som hun modtog Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris for. Romanen er en aggressiv og øm sammenskrivning af tekstbidder, replikker og dagbogsnotater om intimitet, fravær og kærlighed. I 2013 udgav hun digtsamlingen det nemme og den ensomme, der i et mundret og ligefremt sprog overskrider hierarkiet mellem privat fortælling og politisk udsagn. Hun modtog samme år Montanas Litteraturpris, ikke kun for digtsamlingen, men også for bloggen JEGHEDDERMITNAVNMEDVERSALER, og for med stor generøsitet at invitere alle åbent ind i det private, at tage en ny, mindre autoritær forfatterrolle på sig, der er i direkte øjenhøjde med læseren, og for at skabe nye, politiske fælleskaber med sin litteratur.

Nordenhofs navn sættes i forbindelse med flere tendenser i nyere dansk litteratur. Hun bliver sammen med jævnaldrende forfattere som Theis Ørntoft, Olga Ravn og Julie Sten-Knudsen nævnt som en repræsentant for den etiske vending i litteraturen, også kaldet generation etik, og giver selv udtryk for at føle en etisk forpligtelse i forhold til livet og litteraturen og i opblødning af skellene imellem de to. I selskab med forfattere som Niels Henning Falk Jensby, Maja Lucas og Amalie Smith nævnes hun også som repræsentant for en ny og stærk kropslighed i litteraturen. Hos Nordenhof skrives kropsligheden helt ud i sammenblandingen af det selvbiografiske stof med åbne fiktioner, en krop, der vel og mærke aldrig er helt subjekt og heller ikke helt objekt. Hun omtales også sammen med forfattere som Karen Fastrup, Mikael Josephsen og Bjørn Rasmussen som en del af en tredje tendens, psykisk sygdom i litteraturen, og i 2016 skrev hun en artikel i Information, hvor hun læste sin egen sygejournal.

Med Penge på lommen tager Nordenhofs forfatterskab en ny og ambitiøs drejning med udgangspunkt i en historisk begivenhed fra forfatterens tidlige barndom. Branden på Scandinavian Star har også optaget den norske forfatter Per Petterson, der mistede sin bror og sine forældre i branden. I romanerne I kølvandet og Mænd i min situation beskriver han branden og de følelsesmæssige efterdønninger af den. Hos Nordenhof har interessen for Scandinavian Star snarere et politisk end et personligt udgangspunkt, og hun modtog i 2020 EU’s litteraturpris for romanen, der på slutsiden oplister titlerne på alle syv værker i den varslede septologi.

25 jan.21

Basilisk
47598044
9788793077713
170

Deltag i debatten

5 indlæg
AfTina Karina Mortensen
ons, 24/02/2021 - 08:21

I dag onsdag d.24.feb kl.13.00 - 14.00 kan du stille spørgsmål til Asta Olivia Nordenhof
Det foregår via programmet teams
Klik her for at deltage i mødet

På pc/mac kan du deltage direkte i browseren eller via teams programmet.
På telefon /tablet/ ipad skal du hente teams appen og herefter klikke på linket.

Vi slukker for din mikrofon, men når du gerne vil spørge forfatteren om noget, kan du "række hånden op" og tænde mikrofonen, når du får ordet.
Kan du ikke komme på, så ring til min kollega Kasper tlf : 29657231

Vi ses :-)
Hilsen Tina

AfTina Karina Mortensen
fre, 19/02/2021 - 12:34

"Det er en helt ny tone". Den sætning gik igen flere gage hos én af deltagerne i onsdags DR Romanklubben på Svendborg Bibliotek.
Læseklubben var generelt meget begejstret for bogen.
Vi talte meget om sproget og om de fantastiske personskildringer. En af deltagerne sagde: " det er en beskrivelse af nogle mennesker, som ikke kan beskrive sig selv". En anden sagde: "det er en helt anden måde at beskrive underklasse på".
Vi talte meget om hvorvidt Kurt og Maggie er ofre og om de er ofre for en forråelse (deres egen, hinandens, samfundets). Og om at bogen i høj grad er en politisk roman, da vi mener, det private i bogen er også politisk.
Det vil vi gerne høre Asta Olivia Nordenshofs tanker om.

Ligeledes vil vi gerne høre om hvorfor fakta-afsnittet (som én af deltagerne kaldte det) er placeret midt i bogen og ikke som en efterskrift. Vi har selv nogle idéer om det (forfatterens magtesløshed sidestilles med Kurts magtesløshed overfor kapitalens overmagt/banken), men vil gerne høre dine tanker.

Slutteligt vil vi gerne høre lidt mere om de næste bøger i serien "Skandinavian Star"
Vi glæder os nemlig allerede til dem.

AfKirstine Louise Grøngaard
ons, 10/02/2021 - 08:31

Hej Asta Olivia

Den 09.02 mødtes Brønderslev Biblioteks to læseklubber for at diskutere din bog. Det kom der følgende spørgsmål ud af:

Vi følte, at fortællingen om Kurt og Maggie foregik meget i et tankeunivers, dvs. vi fik beskrevet mange følelser og tanker og ikke så mange egentlige episoder og handlinger, og der blev sprunget meget i kronologien. Samtidig har vi midt i bogen et mere konkret, kronologisk og meget faktuelt beskrivende afsnit om Scandinavian Star, og vi synes, kontrasten mellem de to fortælleformer var stor. Hvilke tanker gjorde du dig om opbygningen af fortællingen ift. kronologi og tankebeskrivelser vs. handlingsbeskrivelser?

Vi synes, at både Maggie og Kurt er meget interessante, på godt og ondt. De har haft hårde liv og kæmpet med forskellige forfærdelige hændelser og opfører sig ikke altid så godt. Hvor får du inspirationen fra til at opfinde og skrive to så dysfunktionelle mennesker frem? Hvad trækker du på, og hvordan griber du det an?

Vi så fortællerstemmen lidt som forfatteren. Hvilke tanker har du gjort dig om at deltage i romanens handling, f.eks. når din holdning til Scandinavian Star-ulykkens økonomiske aspekt og kritik af kapitalismen kommer ret tydeligt frem? Har du været nervøs for at indsætte dig selv og dine (politiske) værdier i en roman?

Vi er spændte på de næste bøger i serien - har du allerede alle historierne klar i dit hoved, nu hvor titlerne allerede er på plads? Bliver kapitalismen ved med at være den røde tråd - dvs. kan man sige, at alle bøgerne på en eller anden måde kommer til at have undertitlen "Penge på lommen"? Og fortsætter karaktererne i det lidt dysfunktionelle spor, eller kommer der også mere glæde?

På forhånd tak

På vegne af læseklubberne, Kirstine

AfJakob Poulsen
ons, 03/02/2021 - 12:58

”Scandinavian Star – Penge på lommen” fik mange rosende ord fra deltagerne i DR Romanklubben på Hillerød Bibliotekerne. Flere havde i starten oplevet lidt modvilje mod bogens fortællemåde, struktur og springende kronologi. Men efter at have overvundet sig selv og læst videre – ja, endda læst bogen flere gange – stod det klart: Den måde, bogen skildrer en kendt (og på mange måder uafsluttet) begivenhed og karakterer, der er så lette at sætte i bås, gør det til en helt særlig læseoplevelse.

Netop skildringen af ”typerne” fra det såkaldte ”Udkantsdanmark”, helt nede i "maskinrummet" som reelle mennesker, er rørende: de er fulde af poesi og følsomhed, der sørgeligt ligger fortrængt eller skjult under de mange psykiske (og på en måde fysiske) ar og sår gennem deres livshistorie, og kun lader sig ane i få øjeblikke af forelskelse eller ømhed… (Der var dog lidt forundring over, hvorfor Maggie alene blev tildelt en jeg-stemme og ikke Kurt).

Måden på Asta Olivia Nordenhof sætter sig selv – eller sin fortæller – i spil historien, giver en kraftfuld og personlig indgang til romanen. Med tanke på alt hvad, der ligger og venter – skæbner og hændelser – med en eller anden form for relation til Scandinavian Star (før, nu og i fremtiden), er det næsten helt svimlende, hvad er i vente for Asta Olivia Nordenhof at riste frem i sine kommende bøger, hvis hun/fortælleren stadig er med hele vejen. - Og selvfølgelig for os som læsere …!

For at tage en lille forsmag på vores nedenstående spørgsmål, diskuterede vi, Asta Olivias Nordenhofs inspiration og motiv: Hvordan startede idéen eller projektet? Hvorfor skrive syv bøger om Scandinavian Star (og hvorfor nu?!) - Mødet med manden, fortælleren ser fra bussen på de første sider, lader til – i hvert fald i fiktionen -   at være afgørende på det punkt. Nogle mente, at manden kan tolkes som en ånd, der vil vise fortælleren noget og ikke – eller i hvert fald billedet af den - vil slippe hende igen, før hun kommer hen til gården. Andre at Asta Olivia Nordenhof simpelthen her beskriver, hvordan hun blev ramt af inspirationens kreative lyn under en tilsyneladende begivenhedsløs bustur, hvor alt står lysende klart fra start til slut gennem syv bøger.

Endelig blev der også diskuteret meget om arv og miljø: at Maggie og Kurt-generationen er bundet til deres miljø for altid. Kurt forsøger sig ganske vist som en investor, men ender jo nærmest i fattiggårdens utrøstelige stuer. Kapitalismen bliver i øvrigt næsten sammenstillet med matematik: enkel og kompliceret med sin kyniske logik: formår man ikke at regne den ud, er der andre, der gør det for dig til en skæbnesvanger pris. – Håbet ligger måske i den nye generation (Sofie), der formår at bryde ud og måske tør og kan gøre kapitalismen modstand (fx i aktivistiske kontra-spekulative aktiehandler rettet mod hedgefonde for at tage et aktuelt eksempel).

Diskussionen førte frem til følgende spørgsmål, vi håber, at du, Asta, har lyst til at svare på:

Det er imponerende, at du har valgt at skrive yderligere seks bøger. Det er spændende den måde, du lader fakta, fiktion og en fortællerstemme interagere med hinanden. Kan du løfte lidt af sløret for, hvordan du har tænkt at gribe det an både stilistisk og fortællermæssigt i de kommende bøger?

Du har allerede givet de kommende bøger en titel. I forlængelse af vores diskussion om inspiration: Har du allerede en færdig historie eller skelet klar i hovedet, eller tillader du dig selv at inspirere og afvige din oprindelige tanke radikalt undervejs? (Og et lille sub-spørgsmål/bemærkning: Bruger du de fremtidige titler som benspænd for dig selv)?

Der er i forvejen skrevet meget om Scandinavian Star. Hvad er det, der optager dig så stærkt om Scandinvian Star? Er det et personligt, politisk eller poetisk projekt, der er vilkårene i din skriveproces?

Vi talte om, at bogen bærer lidt præg af den politisk motiverede og socialrealistiske litteratur fra 1970’erne. Ligeledes om det er en genre eller tendens, der er igen er ved at vende tilbage og tage? Hvad er din fornemmelse og holdning til den debat?

Fortsat god skrivelyst og med venlig hilsen

DR Romanklubben, Hillerød Bibliotekerne

AfTina Karina Mortensen
tir, 02/02/2021 - 13:58

Kære Alle
Velkommen til debatten om "Penge på lommen"
Selvom bogen ikke er af de tykkeste, synes jeg, der er meget at tale om.
De mange synsvinkelskift, synes jeg er helt fantastiske og jeg genkender mig selv i både Maggie og i datteren Sofie. Kurt har jeg det lidt svært med, men alligevel står han lysende klart for mig - lidt nusset i tøjet.
Vi er så heldige at Asta Olivia Nordenhof gerne vil mødes med os og tale om bogen.
onsdag d.24.februar kl.13.00 - 14.00

Skriv gerne dine spørgsmål her på Litteratursiden, men jeg håber, du også har lyst at deltage i Litteratursidens online teamsmøde, hvor du kan stille dine og læseklubbens spørgsmål direkte til Asta Olivia Nordenhof.
Dvs i denne måned svarer forfatteren ikke skriftligt her på Litteratursiden, men mundtligt og direkte via et teams møde.

Klik her for at deltage i mødet

Via pc/mac kan du tilgå teamsmødet direkte via browseren