Offer 2117

2019
)

Offer 2117 af Jussi Adler-Olsen

14 jun.19

Efter tre års pause er Afdeling Q endelig tilbage, og med Assad som omdrejningspunkt leverer den populære forfatter en suveræn og stærkt underholdende international thriller.

Jussi Adler-Olsen er med sin serie om politifolkene Carl Mørck, Assad, Rose og Gordon blevet danskernes yndlingsforfatter og fik senest Publikumsprisen på Krimimessen i Horsens. Ottende bind i serien om Afdeling Q er mere end en almindelig krimi og snarere en international thriller.

Seriens popularitet har siden første bind udkom i 2007 været stærkt stigende, hvilket de foreløbig fire filmatiseringer kun har bidraget til, og successen gælder ikke kun i Danmark, men også i det store udland - og det forstår jeg så sandelig godt. Bøgerne har, udover at være elementært spændende og godt skruet sammen, nogle særdeles interessante hovedpersoner, og spillet mellem især Assad og Carl Mørck byder ovenikøbet på virkelig fin humor. Sammen med forfattere som Katz Krefeld, Kazinsky og Jesper Stein tilhører Jussi Adler-Olsen så den absolutte topelite af danske krimiforfattere.

Historien starter med, at den desillusionerede spanske journalist Joan Aigauder begynder at undersøge baggrunden for en flygtnings tragiske død på Cypern, og hans fotos af den dræbte kvinde og andre overlevende flygtninge sætter snart en lavine af begivenheder i gang. Hjemme i Danmark ser Assad billederne, og ikke alene kendte han den døde kvinde, men også kvinderne i baggrunden, som faktisk er hans kone og ældste datter. For 16 år siden blev de kidnappet af den grusomme bøddel Ghaalib, og siden har Assad måttet leve med tabet og savnet. Assad prøver nu med alle midler at finde frem til sine kære, men hvad han ikke ved, er at det hele er iscenesat af Ghaalib for at drive Assad frem i lyset. Ghaalibs plan involverer også et større attentatangreb i Tyskland, og snart er både Assad og Carl brikker i en nevepirrende nedtælling til en større katastrofe midt i Berlin.

Hjemme i Danmark forsøger Rose og Gordon samtidig desperat at komme på sporet af en vanvittig og kompromisløs drengs trusler om at nedslagte sin familie og andre sagesløse mennesker, så man må sige at Afdeling Q har hænderne fulde.

Jussi Adler-Olsen er stærkt tilbage, og han styrer suverænt sit komplicerede plot trygt i havn. Den drevne forfatter bruger eminent af alle genrens virkemidler med skiftende fokus mellem de forskellige hovedpersoner og kortere kapitler hen imod den hæsblæsende slutning.

Det er svært at se, at det overhovedet kan gøres meget bedre, og i tilgift får læseren historien om den gådefulde Assads traumatiske og forfærdelige baggrund.

Politiken
46272048