Odyssé på Mars

2008
)

Odyssé på Mars af Stanley G. Weinbaum

05 feb.09

Hvis man kan lide at læse om fantastiske verdener kombineret med vilde eventyr og røverhistorier, så er Science Fiction Cirklens seneste udgivelse et absolut must.

Stanley G. Weinbaum blev kun 33 år, men han nåede at skrive både et par romaner og en del noveller, og i samlingen "Odyssé på Mars" har Niels Dalgaard udvalgt 10 af hans noveller, som alle har udforskningen af vores solsystem til fælles.

Weinbaums noveller udkom hovedsageligt i Pulp-magasinerne, som lagde stor vægt på underholdningsværdien i historierne, som derfor skulle have masser af action. Det har Weinbaums noveller også, men udover at skrive spændende eventyr, så forestillede Weinbaum sig, hvordan de forskellige planeter kunne se ud, når de var udviklet under andre økologiske, meteorlogiske og biologiske forhold end jorden. Og i hans noveller er Titan, Mars og alle de andre planeter befolket med eksotiske væsener, som stadig er dybt fascinerende at læse om, selvom videnskaben i dag har overhalet mange af hans idéer.

Persontegningerne er temmelig stereotype, men ikke desto mindre har stort set alle novellerne en handlekraftig kvinde med, som faktisk ind i mellem kan redde den mandlige helt, så også her adskiller Weinbaum sig fra datidens øvrige pulp-forfattere.

Og selvom Weinbaums helte ganske selvfølgeligt kan opdage og besætte de udforskede planeter for deres hjemland på jorden, så anser han modsat "almindelige" tjubang forfattere ikke planternes oprindelige beboere for onde. De kan være uforståelige for mennesket, fordi deres begrebsverden er helt uden for vores, men de er ikke automatisk onde. Det er med til at gøre hans noveller interessante også i dag, 70 år efter de første gang blev udgivet.

Science Fiction Cirklen
Niels Dalgaard
27498922