Mig

2019
)

Mig af Elton John

13 okt.19

En af årets helt store læseoplevelser. Helt igennem velskrevet, morsom og samtidig dybt tragisk.

Selvom Elton John ofte fører sig frem som en rigtig primadonna, lægger han ikke fingre imellem, når han fortæller om sig selv og det ekstreme liv, han levede særligt i de første år efter sit gennembrud i starten af halvfjerdserne. Kokain i banevis, alkohol i litervis og sex med snart sagt hvem som helst var daglig kost i årevis og det i en tid, hvor aids spredte sig over hele verden og i alle samfundslag.

Elton John – eller Reginald Dwight som han blev døbt – var en usikker, genert, ensom og ulykkelig ung mand, som hverken havde styr på sin seksualitet eller sin pludselige succes og rigdom. Det meste af livet har han forsøgt at tilfredsstille sin humørsyge mor og utilnærmelige far, men han fik aldrig deres anerkendelse, de brød sig simpelthen ikke om hans musik, hans optræden eller om ham. Dette fravær af kærlighed har været medvirkende til, at han ofte faldt for de forkerte mænd og derfor endte i dårlige og ulykkelige forhold. Han var nærmest desperat efter kærlighed og mistede indimellem fuldstændig dømmekraften. Han havde også i halvfjerdserne og firserne flere halvhjertede forsøg på at begå selvmord, men ikke mange dør af at stikke hovedet ind i en åben gasovn i et rum med åbne vinduer, hvorfor det må tolkes som et råb om hjælp.

Da jeg nåede dertil i bogen, hvor en afvænnet Elton møder David Furnish, hans nuværende mand, kunne jeg ånde lettet op, og ganske rigtigt blev deres tilværelse og dermed også historien om Elton væsentligt roligere og mindre farlig. Men før han nåede dertil, havde han været afhængig af kokain, alkohol og sex i femten-tyve år og havde optrådt for fulde huse fuldstændig stenet af stoffer, noget han ellers havde lovet sig selv aldrig at gøre.

Ikke alene fortæller Elton John råt for usødet historien om sig selv, rigtig mange af de største hits og bandet, han fortæller også om en række andre berømtheder som John Lennon, George Michael, Ringo Starr, Freddy Mercury, Eminem med flere, og også det er spændende læsning. Interessant som berømthederne holder sammen og omgås med hinanden på tvær af nationalitet og hjemland.

På grund af en kræftdiagnose, der heldigvis blev opdaget på et tidligt stadie, lever Elton John, David Furnish og deres to sønner et noget mere stille liv nu – og især i fremtiden, hvis Elton denne gang holder fast i, at han ikke længere vil turnere efter afslutningen på sin tre år lange afskedsturné. Men lad os se – netop det med at stoppe med at optræde live er noget af det, Elton har proklameret flere gange i årenes løb.

Jeg kan anbefale bogen til alle, der kan lide at læse om interessante menneskers liv. Hos mig ligger bogen i top tre over de bedste læseoplevelser i år.

Politiken
Jakob Levinsen