Kongens frille

2005
)

Kongens frille af Philippa Gregory

15 aug.05

Henrik d. 8. har ikke fået en søn med dronning Katarina. I kulisserne står forhærdede hoffamilier, som forsøger at køre deres døtre i stilling. Mest ihærdig er familien Boleyn med de to døtre Mary og Anne.

De fleste kender nok historien om den engelske konge Henrik d. 8., som forstødte sin hustru Katarina fra Spanien, fordi hun ikke kunne føde ham en søn. Det førte til, at paven forstødte Henrik d. 8., som til gengæld brød med katolicismen. Det gjorde ham fri til at gifte sig igen – i første omgang med Anne Boleyn, som blev den første af hans koner, der blev halshugget, efter at hun kun havde født ham endnu en datter, Elizabeth.

Men før Anne Boleyn kom på scenen, var en anden Boleyn-pige i kongens seng, nemlig lillesøsteren Mary, som i dag er ukendt af de fleste. Det er Mary, som er hovedpersonen i Philippa Gregorys nyeste roman, "Kongens frille", en velfortalt og spændende historisk roman.

Mary er kun 12 år, da hun bliver giftet bort til hofmanden William Carey. Det varer dog ikke længe, før kongen bliver betaget af den unge hofdame, og i fuld forståelse med hele familien Boleyn og ikke mindst hendes mand bliver Mary kongens elskerinde. Mary bliver også gravid to gange med kongen, men det ender alligevel med at være Anne, der bliver gift med kongen efter hans forstødelse af dronning Katarina.

Philippa Gregory har skrevet en meget levende og fascinerende historie om en ung pige, der bliver en brik i et farligt spil om magt og indflydelse. Hofintrigerne skildres, som havde forfatteren været til stede under dem, og personerne bliver levende for læserens øjne.

Jeg kan godt lide at læse historiske romaner, fordi man kan få lidt ekstra viden udover en god historie, og det gør man bestemt i "Kongens frille". Den eneste anke, jeg har mod bogen, er, at den med sine 584 sider bliver lidt lang i spyttet ind i mellem. Alligevel læste jeg den med begejstring og kan anbefale den til alle læsere med interesse for Englands historie eller i det hele taget for gode bøger.

Philippa Gregory har tidligere skrevet en anden historisk roman, "Dronningens nar", der tidsmæssigt foregår lidt senere end "Kongens frille".

Oversat af Nina Bolt. Cicero, 2005. 584 sider. Kr 299,95

Cicero