Brændte sjæle

2016
)

Brændte sjæle af Inger Wolf

18 feb.16

Ny krimiserie fra dygtige Inger Wolf med fascinerende og komplekse hovedpersoner og masser af twists og spænding i form af narkohandlere, seriemordere, forfølgelser og fortrængninger.

Når det eneste man finder af en person, er et afskåret øre, er der lang vej, før sagen er opklaret. Og når både venner og bekendte af den person, der formodes myrdet, er enige om, at der ikke findes en eneste grund til at slå manden ihjel, ja så har politiet et problem. Politikommissær Henrik Dam fra Østjyllands politi beder sin ven psykiateren Christian Falk om hjælp i denne sag, hvor en mand er forsvundet fra jordens overflade. Det eneste man finder i mandens lejlighed, er et afskåret øre, som med sikkerhed stammer fra ofret. Ingen kan komme med en grund til, at Anton skulle myrdes – der er kun rosende ord og positive fortællinger om den venlige og vellidte mand.

Noget tyder dog på, at han ikke er helt så uskyldig, som alle antager. Politiet finder et temmeligt stort lager af euforiserende svampe godt gemt i Antons lejlighed, og det er nærliggende at antage, at mordet har noget med svampene at gør. Det mener Henrik Dam i al fald, hvor Christian Falk mere hælder til, at der må være en anden forklaring. Han kan ikke se den afholdte Anton som pusher.

Sideløbende med opklaringen af mordet på Anton arbejder Christian Falk på et forskningsprojekt omkring seriemorderes hjerner, der ser anderledes ud end almindelige menneskers hjerner. Han opdager, at en af de forsøgspersoner, som burde have normale hjerner, faktisk har en seriemorders hjerne, og da han samtidig opdager, at han bliver forfulgt, er han ikke sen til at se en sammenhæng mellem de to sager.

Især Christian Falk er en fascinerende og kompleks person, der tydeligvis fortrænger oplevelser fra sin tidlige barndom, hvilket han kæmper lidt med. Det bliver spændende at følge ham og lære ham bedre at kende i de kommende bøger i denne nye serie af Inger Wolf. Det er helt klar Christian, der er fremtrædende i bogen – måske kommer politikommissær Henrik Dam mere på banen i de efterfølgende bind.

Plottet er virkelig spændende og det holder hele vejen. Det giver historien kant, at Christian Falk ikke kun er beskæftiget med sagen, men derimod er temmelig optaget af sit daglige arbejde med forskningsprojektet på hospitalets forskningsafsnit. Der er mange twists i løbet af historien, og både hoved- og bipersoner fremstår troværdige og realistiske. Psykedeliske stoffer og indtagelsen af samme fylder en hel del i bogen, men da det også er væsentligt for handlingen, giver det god mening.

Krimiserien med Christian Falk: 1
People's Press
52163811