2004
)

Bare sammen af Anna Gavalda

18 apr.05

Franck er kok, og dertil del af et ualmindeligt bofællesskab i Paris.

"Ja, livet var et underligt komfur … Flere år i kølerummet og så bang! Direkte op på grillen, makker!" Således konkluderer Franck efter en lykkelig dag.

Romanens hovedpersoner er en kvindelig kunstner, Camille, ovennævnte kok, dennes bedstemor og en filosofistuderende ved navn Philibert. De tre er midt i tyverne på vej mod de tredive. Deres udgangspunkt er vidt forskelligt, men fælles for dem er, at de alle tre er præget af en traumatisk opvækst. På tidspunktet for romanens begyndelse må de alle betegnes at være i kølerummet.

Philibert er adelig, meget genert og stammer p.g.a. en forfærdelig opvækst med en dominerende og uforstående far. Han bor i Paris i en kæmpelejlighed, som går familien af hænde, hvis den ikke bebos af familien. Her er kokken Franck havnet ved et tilfælde. Han arbejder på en fin restaurant og er noget af en børste. Han er vokset op hos sin bedstemor på landet.

Camille bor på kvisten i samme ejendom. Hun er ulykkelig, anorektisk og menneskesky. Da hun er helt ude i tovene, får Philibert hende installeret i den store lejlighed, hvor han og Franck forsøger at få noget mad i hende. Det er starten på et ualmindeligt bofællesskab.

Camille og Philibert er begge meget belæste og fører spændende og indholdsrige samtaler til ærgrelse for Franck og til nydelse for læseren. Franck og Camille har til gengæld nogle meningsudvekslinger og drillerier, som er ubetaleligt morsomme. Langsomt udvikler fællesskabet sig. Med accept og støtte fra de andre kommer de videre. Især Camilles vej tilbage til et virksomt, kunstnerisk liv er medrivende.

En af forfatterens styrker er hendes autenticitet, når hun beskriver arbejdet en nytårsaften i et restaurationskøkken. Vi oplever det tilsyneladende kaos med Camilles øjne. Hun har ingen steder at tage hen, Franck skal på arbejde, og de mangler en medarbejder.

Det bliver en lang og travl aften med hårdt arbejde, hvor tonen er både skrap og ironisk. En rigtig flot beskrivelse - som et stort orkester, der spiller. Både Camille og læseren er imponerede, specielt over Franck. Han kan sin metier. Romanen igennem er der en perlerække at lignende filmiske scener. Forfatteren har skabt en helstøbt, vidunderligt livsbekræftende og underholdende roman om livets grumhed.

På dansk ved Frants I. Gundelach. Forlaget Per Kofod, 2004. 552 sider.Kr 398,-

Helsingør : Per Kofod
Frants Iver Gundelach