Anmeldelse
Se, peg, tal om billeder til de mindste af Sabine Lemire
- Log ind for at skrive kommentarer
Sabine Lemires bog med fotografier af hverdagens ting og naturen motiverer til samtale og sprogudvikling.
I denne bog er der kun fotografier, ja omtrent 300! Der er fotografier af dagligdagsting, natur, dyr – alle mulige velkendte indtryk og oplevelser et børneliv omgives af. Bogen vækker nysgerrigheden og inviterer til at se og tale om billeder. Den kan både bruges til at stimulere de mindste børns sprog eller som en samtalestarter for børn om, hvad man får ud af billederne og associerer til ens eget liv og hverdag. Det er en opdateret udgave af 2014-udgaven.
Hvordan bruger man en bog fuld af billeder uden tekst? Der er ingen spilleregler, ej heller ét rigtigt facit. Det handler netop om at gå på opdagelse i billederne og snakke sammen om det, man ser. For de mindste børn kan bogen bruges til sprogstimulering. Peg billederne og spørg, hvad det forestiller. Kender barnet ikke tingene på billederne, så sig ordet højt og prøv at lokke barnet til at gentage ordet.
For de lidt større børn fra cirka 3 år vil jeg foreslå at lade barnet selv bladre gennem bogen, indtil der pludselig er noget interessant på en af siderne. Snak om, hvad der foregår på billedet, om det er noget I genkender fra jeres egen hverdag. Måske kan det inspirere til at finde tingene på billederne eller en udflugt. Associationsteknik er ikke noget vi i daglig tale fokuserer så meget om, men det handler ganske enkelt om at kunne forbinde et synsindtryk, en forestilling eller en fornemmelse med en forestilling om noget andet.
- Log ind for at skrive kommentarer
Sabine Lemires bog med fotografier af hverdagens ting og naturen motiverer til samtale og sprogudvikling.
I denne bog er der kun fotografier, ja omtrent 300! Der er fotografier af dagligdagsting, natur, dyr – alle mulige velkendte indtryk og oplevelser et børneliv omgives af. Bogen vækker nysgerrigheden og inviterer til at se og tale om billeder. Den kan både bruges til at stimulere de mindste børns sprog eller som en samtalestarter for børn om, hvad man får ud af billederne og associerer til ens eget liv og hverdag. Det er en opdateret udgave af 2014-udgaven.
Hvordan bruger man en bog fuld af billeder uden tekst? Der er ingen spilleregler, ej heller ét rigtigt facit. Det handler netop om at gå på opdagelse i billederne og snakke sammen om det, man ser. For de mindste børn kan bogen bruges til sprogstimulering. Peg billederne og spørg, hvad det forestiller. Kender barnet ikke tingene på billederne, så sig ordet højt og prøv at lokke barnet til at gentage ordet.
For de lidt større børn fra cirka 3 år vil jeg foreslå at lade barnet selv bladre gennem bogen, indtil der pludselig er noget interessant på en af siderne. Snak om, hvad der foregår på billedet, om det er noget I genkender fra jeres egen hverdag. Måske kan det inspirere til at finde tingene på billederne eller en udflugt. Associationsteknik er ikke noget vi i daglig tale fokuserer så meget om, men det handler ganske enkelt om at kunne forbinde et synsindtryk, en forestilling eller en fornemmelse med en forestilling om noget andet.
Kommentarer